Groenten TGT over datum. Nog eetbaar?

Hallo, ik heb van de AH een zakje voorverpakte en gesneden hollandse wokgroenten gekocht, maar dit is één dag over de datum (TGT). Zou ik het toch nog op kunnen eten vandaag?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
52.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet gebruiken tenzij je een gokje wilt wagen dat je morgen niet op je best bent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houdbaarheidsdatum
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vlees steekt aardig nauw maar groente zou ik niet zo bang voor zijn.
Een aantal factoren speelt mee zoals hoe ziet het er uit, waar heb je het bewaard, hoe ruikt het. Verder erg belangrijk. Wie zet je het voor. Op het werk zou ik het weggooien maar thuis zou ik het nog wel gebruiken, omdat ik de enige ben die er van eet.
Als het er nog goed uit ziet, en er geen vocht bij zit en het ruikt nog goed zou ik het wel durven te wagen, alleen kan je de leverancier niet verantwoordelijk stellen mocht je er onverhoopt toch niet lekker van worden.

Het beste antwoord

Meestal wel, maar hangt ook van meerdere factoren af. Zoals hoelang de groente ongekoeld onderweg is geweest van de supermarkt naar jouw koelkast en bij welke omgevingstemperatuur dat transport plaats vond.
Daarnaast is ook van belang waar je de groente in de koelkast hebt opgeslagen. In principe zou dit onderin de koelkast moeten zijn, waar de temperatuur het koelst is.

Kijk eens goed naar het product. Is de boel aan het verslijmen? Zijn de groene bladgroenten nog mooi helder groen, of inmiddels donkergroen geworden?
Maak de verpakking open, en ruik er eens aan. Ruikt het nog vers?

In de meeste gevallen kun je het nog prima eten, ook al zou het een paar dagen over datum zijn. Let wel even extra goed op indien er ook paddenstoelen in de verpakking zitten. Van bedorven paddenstoelen kun je namelijk goed ziek worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is de groente nog stevig of juist papperig aan het worden? En hoe ruikt het? Soms kun je het ondanks de overdatum na het gewassen te hebben goed eten. Soms ook niet. Bij de Hollandse wokgroente ben ik niet bang voor het bederven van de wortel, maar wel voor de prei.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tht datum is de datum tot wanneer de leverancier de kwaliteit van het product garandeert. Dat is iets anders dan dat het product niet meer eetbaar is. Ga daar dus niet automatisch van uit en controleer gewoon of de groente nog lekker oogt en ruikt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Tht is iets anders dan tgt.
Tenminste houdbaar tot luistert niet zo nauw, maar te gebruiken tot wel.
Vaak kan dit nog prima. Kijk goed naar de groenten in het zakje, en naar het zakje zelf. Staat het zakje erg bol (dat hij bijna knapt)? Dan is het niet goed meer
Verder moet je de groenten goed beoordelen. Zien ze er nog goed uit? Dan ruik je er ook even aan. Is dat ook goed? Dan kun je het hoogstwaarschijnlijk nog prima eten. Eventueel kun je een stukje proeven (bij slechte smaak uitspugen)
Is het allemaal prima? Dan kun je de groenten prima eten!