Wat gebeurt er als je melk in plaats van water in een koffieapparaat doet?

Zou dat kunnen? En ja, ik weet dat je apparaat dan voorgoed verpest is hahah.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (1)

Je moet eerst weten hoe kalkvorming ontstaat bij zulke apparaten. Wanneer water verdampt, blijven alleen de mineralen over (die verdampen niet). Leidingwater dat meestal veel kalk bevat laat dus veel residu achter. In een koffiezet stroomt het water door een in bochten gebogen verhit buisje. De gevaarlijkste momenten bij een koffieapparaat zijn die wanneer het buisje verhit wordt zonder aanwezig water, waardoor de temp. zeer hoog wordt en het dan toestromend water explosief verdampt. Je kan dit laatste goed horen wanneer je het toestel aanzet en dan pas het water toevoegt. Je hoort een gesis. (veel kalkafzetting) Bij het doorlopen van het laatste water is de kalkafzetting eveneens groot. (je hoort het gesputter ook)
Je kan je dus wel inbeelden wat er gebeurt met melk. Hier is het niet de kalk, maar vooral de albumine (melkeiwit, veel aanwezig) dat zal stollen en (meen ik) je toestel onmiddellijk doet dichtslibben.