Waar zijn de goede bacteriën (bifidus en acidulphilus) uit de naturel sojade yoghurt van gemaakt?

Op de verpakking staat dat de bifidus en acidulphilus niet uit de yoghurt zelf komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een bacterie is niet ergens van gemaakt, een bacterie is gewoon een bacterie.
Die kweken ze gewoon op in speciale media en stoppen ze in de yoghurt.
Hoe dit precies gaat is alleen bekend in de fabriek van de producent.
Ritsuka
9 jaar geleden
De bacteriën zijn gelijk aan de menselijke bacteriën (in de darmen.)

Het is een goedgeteste marketingstrategie om het publiek onder de indruk te brengen met (half-)wetenschappelijke termen. Voor het overgrote deel zijn deze termen namelijk gewoon bedacht om bovenstaande ideeën op te wekken. In werkelijkheid komen al deze bacterien van eenzelfde stam: de darmbacterie Bifidobacterium animalis. Behalve in mensen vinden we deze bacterie in de meeste zoogdieren.

"Wetenschappelijk"
De toevoegingen "defensis", "regularis", "actiregularis", "lactis" eindigen allevier met "is" wat het idee van wetenschap oproept, maar dat natuurlijk niet automatisch betekent. Hetzelfde geldt voor "um" in "digestivum". Ook "tass" in "imunitass" geeft het een wetenschappelijke toon. De termen suggereren verder een actieve rol in het verdedigen dan wel reguleren van de gezondheid. Suggereren, want het zijn bedachte woorden.

Dezelfde bacterie, een andere naam
Zoals gezegd verwijzen al deze bacteriën naar eenzelfde soort. Waarom heten ze dan soms anders? Marketing!
In Canada spreekt men over Bifidobacterium Lactis, in Nederland en Engeland over Bifidus Actiregularis, in Amerika over Bifidus Regularis en in Duitsland en Oostenrijk wordt aan Bifidus Digestivum "Essensis" toegevoegd om het te doen voorkomen dat het een essentiele bacterie is. De naam Bifidus Actiregularis in Engeland is betrekkelijk nieuw, want voorheen werd de bacterie Bifidus Digestivum genoemd. Een perfect voorbeeld wat aantoont dat we hier niet te maken met wetenschappelijk gefundeerde namen, maar een verkooptechniek. Immers, als het een wetenschappelijke naam was, hadden de onderzoekers die het ontdekt of gekweekt hadden er een naam aan mogen geven. Die naam was dan over de hele wereld hetzelfde geweest.