waarom zit er gist in bouillonblokjes?

Ik wil een candidadieet volgen, om zo mijn weerstand te verhogen. Eén van de dingen die verboden zijn, is gist.
Nu heb ik vernomen en inmiddels ook geconstateerd dat dat in veel meer zit dat wat men zou denken. Bv. ook in bouillonblokjes.
Ik vraag me af wat dat er eigenlijk in doet? Wat is de functie van gist in Bouillonblokjes dus?

9 jaar geleden
7.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom zou gist niet mogen? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat sommige alternatieve sites uitgaan van de (foute) redenatie "candida is een gist, candida is fout, en 'dus' zijn *alle* gisten fout". Daar klopt natuurlijk geen hout van, dat moge duidelijk zijn. Trouwens, hoe wil je candida wegkrijgen? Iedereen heeft candida, candida is een commensaal, dat wil zeggen: een organisme dat van nature samenleeft met de mens. Jij, ik en iedereen die hier meeleest heeft candida. Op de huid, in de slijmvliezen, in de darmen, in de vagina... overal. Dat is normaal. Zelfs als je erin zou slagen candida-vrij te worden, zou je binnen een half uur opnieuw "besmet" raken met deze commensaal.
liveisgreat
9 jaar geleden
mijn vraag was waarom er gist in bouillonblokje zit.
de vraag ging niet over de effectiviteit van het candidadieet.
ik wil de discussie niet NOG eens opstarten of alternatieve manieren van genezen steek houden.
ik wil gewoon weten waarom een bepaald ingrediënt in een bepaald voedingsmiddel zit.
daarom staat deze vraag ook bij de categorie "eten en drinken" en niet bij "alternatieve geneeswijzen".
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is nou precies de reden waarom ik geen antwoord gaf (geen idee waarom er gist in bouillonblokjes zit), maar een reactie. Een reactie moet gaan over het onderwerp dat in de vraag wordt aangeroerd, maar is in principe geen antwoord. Mijn reactie voldoet aan die omschrijving. Als je bepaalde dingen niet wilt horen, lees ze dan gewoon niet. Maar ga niet klagen dat mensen hier bepaalde informatie delen - daar is GV tenslotte een kennissite voor.

Het beste antwoord

Het zorgt voor een hartige smaak. Vaak wordt met gistextract mononatriumglutamaat (E621) bedoeld, waarschijnlijk omdat E-nummers bij sommige mensen een slechte naam hebben. Maar ook andere glutamaten kunnen gebruikt worden in bijvoorbeeld bouillon of sauzen. L-glutamaat komt van nature voor in bijvoorbeeld vlees, kaas en champignons. Het heeft een wat zoute, hartige smaak. Met 'gistextract' op een verpakking kunnen verschillende L-glutamaten bedoeld worden. Dat kan dus mononatriumglutamaat (MSG, Ve-tsin of E621) zijn, maar ook glutaminezuur, calciumdiglutamaat of magnesiumdiglutamaat. Er zijn er geloof ik een stuk of zes, misschien nog wel meer.

Ook Marmite, de bekende kruidenpasta voor op brood, heeft gistextract als belangrijkste ingrediënt. Dit is een ander soort gistextract dan het gistextract dat vaak als toevoeging wordt gebruikt, maar precies het fijne weet ik er ook niet van.

Edelgistvlokken gebruik je in de keuken ook als smaakmaker: het heeft een hartige, wat kaas-achtige smaak; ik gebruik het vaak in pastasauzen en marinades en gebruik het ook wel eens in plaats van strooikaas over een ovenschotel. Dit is een droge, inactieve gist die gemaakt wordt door een veelgebruikte gist op te kweken en te drogen. Zit trouwens boordevol B-vitaminen, dus zowel qua smaak als voedingswaarde is het een waardvol product. En dat heeft dus ook die typisch hartige, licht-zoute smaak. Dus de reden dat gisten en gistextracten gebruikt worden in bouillonblokjes, is gewoon omdat het lekker smaakt, en ook andere hartige smaken wat meer naar voren doet komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Prima, goed onderbouwd antwoord - zoals we van jou gewend zijn! Dikke + dus. Wat me niet geheel duidelijk is, is welke van al die gist-extracten nu levende (of in rust zijnde maar opnieuw tot leven kunnen komende) gistcellen bevatten, en welke alleen maar bepaalde stoffen bevatten die nooit tot leven zullen komen. Zou je daar wat uitleg over kunnen geven?
liveisgreat
9 jaar geleden
Lisa 12, bedankt voor je verduidelijking.
Ik had dezelfde bijkomende vraag als Cryofiel....
Al vraag ik me tegelijk ook af of "dode" gist bestaat (bv. gedroogde gist kan na jaren terug "levend" worden als hij goed bewaard werd).
Cryofiel
9 jaar geleden
@liveisgreat, gedroogde gist is niet echt dood, maar alleen in een soort "winterslaap" (ik ben vergeten hoe die toestand heet bij gisten). Als je gist echter droogt en zodanig vermaalt dat de cellen kapot zijn, kunnen de overblijfselen nooit meer tot leven komen. Dat is dus precies wat ik me afvroeg: bij welke voedingsmiddelen is welke toestand van toepassing?
Utrecht
9 jaar geleden
gistextract is het concentraat van gelyseerde gistcellen. Dat is dus niet hetzelfde als Na-glutamaat. Dat is een zuivere chemische stof.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Utrecht, dus gistextract kan nooit meer tot leven komen omdat de cellen grondig kapot (gelyseerd) zijn? En gistextract *bevat* glutamaat, maar ook nog een hoop extra spulletjes, als ik je goed begrijp?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima, het enige juiste en complete antwoord. Een uitstekend alternatief voor ' pakjes en zakjes' en kant & klare kruiden trouwens - als je van gistextract houdt ;-) - is verse kruiden en marmite. Dat gebruik ik veel als smaakmaker in eenpansgerechten en ovenschotels, vooral vegetarische. Toch een beetje ' vleessmaak' . (Al vind ik het puur op brood niet te keilen, maarja, maggi (ook zo'n gistextract) is ook heerlijk en dat giet je ook niet in een borrelglaasje.....

Andere antwoorden (2)

In bouillonblokjes zit gistextract: dat is een smaakversterker. (E621)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Aha - maar dat betekent dus dat er geen gist in bouillonblokjes zit, als ik je goed begrijp. Dus geen levend materiaal, niets dat zou kunnen gaan groeien. Of begrijp ik je verkeerd?
Er zit gist in bouillonblokjes omdat de bedenker deze blokjes het wel lekker of praktisch vond. Een argument dat voor bijna alle ingredienten van alle voedingswaren in de supermarkt geldt.
Reddie