Waarom zit de keuken bij de chinees altijd achter zo'n luikje ?

En waarom doen ze dat luikje weer zo snel dicht ? Zijn die keukens nou echt zo vies of is het uit oogpunt van hygiene ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Ten 1ste is een doorgeefluik pratischer, er hoeft niet steeds iemand door een deur te lopen, ten 2e voorkom je daar mee dat er onbevoegde personen de keuken in lopen en ten laatste houd je de (sterke) bakluchten geluiden uit het restaurant (Chinese koks zijn erg luidruchtig). Hollandsche restaurants hebben vaak een balie tussen de keuken en het restaurant waar bedienend personeel de gerechten afhalen. Ook zij mogen de keuken niet in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zijn verschillende redenen voor het luikje, maar de belangrijkste is een culturele. In het restaurant eten de (rijke) gasten en die moeten in alle rust van hun maaltijd kunnen genieten en niet worden gestoord door het lawaai en de geuren van het volk uit de keuken. Een soort klassenscheiding eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kok wil geen pottenkijkers!

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn dochter had ooit een bijbaantje bij een chinees rest. en zij mocht zelfs de keuken niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die keukens zullen niet meer zo vies zijn.
Daar heeft de Voedsel en Warenauthoriteit genoeg op gecontroleerd. Ook de Arbeidsinspectie komt regelmatig in restaurants.

Maar het is wel logisch dat niet al die verschillende keukengeuren het restaurant in mogen.
In de meeste restaurants is de keuken toch gescheiden van het restaurant.
Dan is zo´n luikje een heel handige oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal waar hoor... ik heb er ooit gewerkt :-( en ze hebben toch echt een andere kijk op.
Toch vaker naar rob kijken en dan wordt je er echt niet gelukkig van, helaas. Even er bij vermelden dat niet elke chinese restaurant zijn waren wet regels aan de laars lapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Die keukens zullen niet meer zo vies zijn."
Wel eens naar de smaakpolitie gekeken?
(En dat geldt dan voor alle keukens - niet specifiek de Chinese.)
kunnen ze die katten onzo ongestoord koken en bakken denk :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een keuken is niet meer of minder dan een werkplaats.
Er wordt gehakt , gezaagd ,geproefd en onder hoge temperaturen, en stress, gewerkt.
Het doorgeef luikje is een voorloper van wat we nu logistic,
routing en dergelijke noemen.
Gewoon de kortste weg van de keuken naar de klant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle keuken luchtjes en handelingen blijven in de keuken zonder potten kijkers.
Je hoeft niet alles te zien in de keuken, dacht men vroeger helaas.
Gelukkig hebben de moderne keukens standaard een open keuken, zo kan je zien wat er allemaal gebeurd in de keuken. Leuk om te zien en er hoeft niet verborgen te worden. Zelf zie ik graag hoe het er aan toe gaat etc.
ook de chinees gaat mee met het wokken onder je neus zodat alles vers wordt klaar gemaakt.