Wanneer is iets licht verteerbaar; met veel of juist weinig vezels?

Wat is gevoelsmatig lichter verteerbaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Licht verteerbaar is wanneer voedsel snel het spijsverteringskanaal passeert en voedingsstoffen snel kunnen worden opgenomen. Dat kan bij voedsel met heel veel vezels, bijvoorbeeld groente en fruit. Dit zijn vezels die in oplosbaar zijn. De onoplosbare vezels, zoals in volkorenproducten zullen iets minder snel verteren. Over het algemeen is een vezelrijk dieet makkelijker verteerbaar. Vlees blijft het langst in de darmen, het bevat ook totaal geen vezels.

met weinig vezels Toegevoegd na 4 minuten: Voedingsvezels, ook wel 'ballaststoffen' genoemd, omvatten plantaardige bestanddelen zoals lignine en diverse polysachariden. Deze vezels kunnen niet of slechts beperkt afgebroken worden door het spijsverteringsstelsel, vandaar de naam ballast-stoffen. De mechanismen volgens welke deze organische bestanddelen hun effect hebben, zijn nog grotendeels onbekend en onderwerp van recent en toekomstig onderzoek. Voedingsvezels zijn essentieel voor een optimale werking van de maag en darmen. Ze kunnen een behoorlijke hoeveelheid water opnemen waardoor het volume voedsel in de maag/darm toeneemt en het verzadigingsgevoel langer blijft. Vezels prikkelen, door hun hoge mate van onverteerbaarheid, ook de darmen en stimuleren en activeren zo de peristaltiek van het darmstelsel. Deze activatie wordt door mensen met het prikkelbare-darmsyndroom ervaren als irritatie, zij zijn gebaat bij oplosbare vezels, zoals die uit vlozaad. Vezels zouden de darmen ook beschermen tegen kanker. Tenslotte vertragen oplosbare vezels ook de doorgang van het voedsel door het spijsverteringsstelsel heen, waardoor de persoon geneigd is minder te eten. Vezels maken een belangrijk deel uit van een evenwichtige voeding en zijn vooral te vinden in volkorenproducten (zemelen) (onoplosbaar), peulvruchten, groenten en fruit. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bedraagt ongeveer dertig gram.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voedingsvezels

Iets met weinig vezels is sneller verteerd dan iets met veel vezels. Witbrood en witte rijst bv die bevatten weinig vezels, zijn licht verteerbaar, je merkt dat doordat je sneeller weer trek hebt na dat je dat gegeten hebt. Voor veel vezels moet je lichaam harder werken om het te verteren en doet daar ook langer over. Heb je een flinke buikgriep gehad dan kan je het beste weer beginnen met het eten van licht verteerbaar voedsel zodat je lichaam rustig weer kan beginnen met het verteren van eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100