Waarom gaan die groentes niet naar bv. een voedselbank?

Ik hoorde/las al in het nieuws dat de groentes/fruit die door de boycot niet verkocht kunnen worden, voor een deel al weggegooid moeten gaan worden (waarschijnlijk). Waarom niet weggeven aan de voedselbanken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt hierdoor geen wist op gemaakt. Het voedsel zal gewoon als mest dienen en voedsel voor vee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar de prijs van een aantal groenten en fruit is al zo gezakt. Ik heb gehoord dat sommige telers het nu al moeilijk hebben. Of binnenkort waarschijnlijk gaan hebben. Of je het nou weggeeft of weggooit maakt dan toch ook niet meer uit? Of krijgen de telers er nog iets voor als het als mest of veevoer weggaat? Wat wel logisch is lijkt mij. Maar veel winst zal er sowieso niet meer op zitten. Maar misschien zie ik het te simpel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jaa de prijzen zijn zeker gezakt maar dan alleen maar de groenteboer en niet bij een supermarkt, want die heeft vaak afspraken met de boer om de prijs gelijk te houden. Ze zijn nu ook hard bezig om nieuwe markten t zoeken in andere landen maar dat gaat zeer moeilijk worden.

Antwoorden (2)

Als ze naar voedselbanken gaan moeten de boeren het vervoer betalen dus de huur van de camion en de bezine enzo..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet juist! Ik hoorde vandaag op de radio de directeur van een voedselbank zeggen dat zij het zelf op komen halen.
Ter bescherming van de eigen markt. Een kweker verdient zijn geld door zijn producten te verkopen. Als niet verkochte groentes en fruit worden weggeven betekent dat ze daarna nog minder kunnen verkopen.

Simpel voorbeeld als een kweker 1000 appels per dag heeft. Er worden 750 appels verkocht op de veiling, de 250 niet verkochte appels worden weggeven. De volgende dag worden er maar 500 appels verkocht omdat er 250 weggeven zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De voedselbanken klagen regelmatig dat zij maar met moeite de voedselpakketten gevuld krijgen. De gebruikers van de diensten van een voedselbank hebben niet het geld om een alternatief (dus, naar analogie van je voorbeeld, appels in de supermarkt) te kopen. Zijn er geen appels bij de voedselbank, dan eten zij geen appels. Er is dus geen sprake van vervanging van de vraag naar appels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe je het ook bekijkt als kwekers hun producten weggeven bestaat de kans dat de vraag nog verder terugloopt de prijs nog verder zakt en nog meer niet verkocht wordt.
Impact is niet zo groot maar is er wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik elke week extra appels koop voor mijn kinderen omdat deze niet in het voedselpakket zitten. Als ze er wel in zitten hoef ik ze niet meer te kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de duidelijkheid mijn kinderen wonen op zichzelf met hun eigen gezin.