Waarom smaakt Emmenthaler kaas anders dan Goudse kaas?

Emmenthaler en Goudse (en diverse andere kazen) zijn allemaal gemaakt van koemelk en stremsel. Toch smaken deze kazen duidelijk anders. Hoe komt dit? Is de melk anders? Het stremsel? (Andere) toevoegingen)? Andere verschillen in het productieproces?

9 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles van dat, zoutgehalte, vetgehalte, duur van rijpen, enz... enz...
En dan hebben we het nog geen eens over schimmelkazen..
SimonV
9 jaar geleden
Hier werd de vraag ook gesteld:
http://www.reddit.com/r/AskCulinary/comments/18ytba/why_do_cheeses_taste_different_what_makes_the/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is nu donderdag de 7e. Ik zag net in de tv gids dat vanavond het programma "de keuringsdienst van waarde" komt. Op nl. 3 om 20.25 uur. Dat gaat volgens de gids over dit onderwerp. Er staat als toelichting bij het programma: Kaas. Gouda, wie heeft er geen kaas van gegeten? Maar de ene goudse is de andere niet. Hoe kan iets dat altijd van hetzelfde gemaakt is zo verschillend smaken?

Antwoorden (2)

Het maken van kaas omvat een aantal stappen die identiek zijn voor de meeste soorten kaas.
De melk die wordt gebruikt voor de kaas wordt voorbereid, soms voorgerijpt na toevoegen van een bacterie-cultuur (starter) die geschikt is voor de kaassoort, en vervolgens gemengd met stremsel. De enzymen in het stremsel zorgen ervoor dat de melk gaat stremmen tot een vaste gel, ook wel wrongel genoemd.

Tijdens de productie van de wrongel, groeien de bacteriën uit de starter verder en maken melkzuur uit de melksuiker in de melk. Tegelijkertijd worden de korrels gesneden en aan het eind van de procedure wordt de wrongel langzaam verhit volgens een specifiek programma voor de desbetreffende kaas.

De kaas wordt daarna goed geperst, door zijn eigen gewicht of, wat gebruikelijker is, door druk uit te oefenen op de vormen. De verschillende behandelingen tijdens het maken van de wrongel en het uitoefenen van de druk bepalen mede de eigenschappen van de kaas. De uiteindelijke smaak van de kaas wordt bepaald tijdens het rijpen.
Lees voor uitgebreide infomatie de volgende link : http://www.food-info.net/nl/dairy/cheese-production.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De smaak van de kaas is afhankelijk van wat de koeien gegeten hebben. Mogelijk krijgen de koeien van het ene merk kaas, ander voer dan de koeien die melk leverden voor het andere merk kaas.
Daarnaast is de smaak afhankelijk van de hoeveelheid zout die er in de kaas wordt gedaan.