Hoe kun je zien of schimmelkaas beschimmeld is?

En dan bedoel ik natuurlijk niet de schimmel die er al op zit, maar de verkeerder schimmels waar je ziek van kunt worden.

Gewone kaas is dan wit of groen uitgeslagen, maar bij schimmelkaas is dat al zo. Kan ik dan toch zien of er schimmel op zit die er niet thuis hoort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Ja, op brie en camembert komt een hogere, witte schimmel op het kaasgedeelte (dus niet op de witte korst0
Op blauwaderkazen bijv. gorgonzola komt een oranjekleurig randje, en de kaas ruikt 'muf', door de eigen geur heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de kaas er heel anders uitziet dan anders, dan is die niet goed... Is de kleur hetzelfde, dan is die kaas goed...

Waarom: Omdat die schimmel (de goede dus) de kaas gekoloniseerd heeft en er geen andere schimmel de kans krijgt ook van die kaas te snoepen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als schimmelkaas door een verkeerde schimmel is aangetast, dan is dat meestal een roodschimmel of een wittige schimmel.
De kaas wordt dan aan de buitenkant wat rozig van kleur of wit bepluisd...dan kun je'm beter weggooien...