Druivensuiker bevat de suikersoort fructose, suikerklontjes bv. glucose.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druivensuiker is glucose...
Glucose (ook wel druivensuiker of dextrose genoemd) is de voornaamste energiebron van lichaamscellen. Glucose komt uit onze voeding en ontstaat uit de afbraak van koolhydraten. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld brood, aardappelen en rijst en zoetigheden als jam, koek, chocolade en natuurlijk suiker (sacharose). Koolhydraten in graanproducten zijn ‘groot' en worden tijdens de spijsvertering in de darmen afgebroken tot kleinere bestanddelen. Glucose is het kleinste koolhydraat. Strikt genomen is glucose niet hetzelfde als suiker. Suiker is een verbinding van fructose (vruchtsuiker) en glucose (druivensuiker), maar wordt in het darmkanaal heel snel afgebroken tot glucose en fructose, die vervolgens in het bloed worden opgenomen. Letterlijk gesproken is diabetes dus eigenlijk geen suikerziekte, maar "druivensuikerziekte".
De darmwand neemt de glucose uit de voeding op en geeft het door aan het bloed. Het glucoseaanbod is vlak na een maaltijd groter dan het lichaam op dat moment voor de verbranding (energielevering) nodig heeft. Dit overschot moet daarom door het lichaam worden verwerkt.

Ja is een suikervervanger voor diabetici...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is absoluut geen suikervervanger voor diabetici. Je hebt dat stukje mooi gekopieerd, maar de tekst niet begrepen. Het overschot aan glucose dat door het lichaam moet worden verwerkt, dát is de bron van problemen voor diabetespatienten.
Glucose (γλυκος = zoet) (C6H12O6), ook wel druivensuiker genoemd, is een van de monosachariden. De natuurlijke vorm (D-glucose) wordt ook wel dextrose genoemd, vooral in de levensmiddelenindustrie. Het is een van de belangrijkste brandstoffen voor het menselijk lichaam. Glucose wordt echter niet als zodanig opgeslagen maar wordt omgezet in glycogeen, een polymeer van glucosemonomeren dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen (ongeveer 100 gram). Glucose is zelf niet geschikt voor opslag in het lichaam omdat het de osmotische waarde van de cel verhoogt. Bij een tekort aan glucose in het lichaam kan glucose ook gemaakt worden via de gluconeogenese.

Glucose kan direct door het bloed worden opgenomen. Dit geldt niet voor bijvoorbeeld sacharose en zetmeel, die eerst in glucose moeten worden omgezet. De opname van en naar cellen gaat via glucose-transporters (GLUT).

Andere monosachariden zijn fructose (zelfde samenstelling maar een vijfhoekig cyclomolecuul, ook wel vruchtensuiker genoemd), galactose en ribose.

Glucose wordt door planten tijdens de fotosynthese gemaakt en onder andere verder verwerkt voor opslag tot zetmeel.

Samen met een molecuul fructose vormt α-glucose sacharose, de tafelsuiker (uit suikerbieten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glucose (C6H12O6), ook wel druivensuiker genoemd, is een van de monosachariden. De natuurlijke vorm ((D-glucose) wordt ook wel dextrose genoemd, vooral in de levensmiddelenindustrie. Het is een van de belangrijkste brandstoffen voor het menselijk lichaam. Glucose wordt echter niet als zodanig opgeslagen maar wordt omgezet in glycogeen, een polymeer van glucosemonomeren dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen (ongeveer 100 gram). Glucose is zelf niet geschikt voor opslag in het lichaam omdat het de osmotische waarde van de cel verhoogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druivensuiker bestaat vootnamelijk uit fruitsuikers(fructose).
Het is beslist geen vervanger van suiker voor diabetici,maar kan kan in geval van een hypo(lage bloedsuikerwaarde) die de meeste diabetici,maar beslist niet alle aan voelen komen heel nuttig zijn! Als je een hypo aan voelt kome en dat merk je door transpireren, raar gevoel in de maag,hartkloppingen(ik spreek nu voor mezelf) en je neemt een stuk of 4,5 druivensuikertjes gaat de hypo redelijk snel over,omdat de fructose snel in het bloed wordt opgenemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
één der belangrijkste koolhydraten in de natuur, dat als referentie voor de glucidengroep dient. De natuurlijke D-glucose komt in de vorm van een wit poeder met zoete smaak voor, zeer oplosbaar in water en minder in alkohol. Fermenteerbare substantie, toegepast in de cultuurmedia