zijn pinda's kankerverwekkend?

Volgens dit artikel: http://www.dieetvandaag.nl/605/2012/04/04/pindas-zijn-kankerverwekkend/ zijn pinda's kanker verwekkend, is dit waar? Ik ben namelijk een fanatiek pinda-eter!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pffff...alles is tegenwoordig kankerverwekkend.
Zelfs sla,als je meer dan 2x per week sla eet heb je meer kans op kanker omdat nitriet in nitraat wordt omgezet en daar kan je kanker van krijgen.
What's next..:-/
anneliez
9 jaar geleden
en van leven ga je dood...
Cryofiel
9 jaar geleden
Het leven is een sexueel overdraagbare aandoening die 100% dodelijk is...
Ivana
9 jaar geleden
Ik ben het met mijn drie voorgangers absoluut eens. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pinda's are evil... voor mij met m'n pinda-allergie. Verder: goed voer!
Amadea
9 jaar geleden
Die geruchten waren er heel lang geleden al, zelfs vóór het bestaan van internet. In 1978 is wetenschappelijk onderzocht hoe het werkelijk zit. Lees http://www.ntvg.nl/publicatie/aflatoxine-en-pindakaas/pdf en bedenk dat men inmiddels nog veel verder gevorderd is in de mogelijkheden. Dus: nee, jij zult geen nare ziekte krijgen door het eten van pinda's. Tenzij je er zwaar allergisch voor bent.

Het beste antwoord

Dit is een volkomen foutbverhaal, er klopt totaal niets van. zo zie je, één halve zool die iets neerkotst op intenet wordt direct geloofd.
De aflatoxine is een gifstof die door schimmels wordt gemaakt, niet door de pinda. Het gif komt op de pinda’s terecht tijdens de oogst of doordat ze vaak niet hygiënisch worden opgeslagen of verwerkt en daardoor verschimmelen.

Een ander verhaal is ; Boordevol antioxidanten.
Pinda's barsten van de antioxidanten. In de pinda zit relatief meer antioxidanten dan in een appel. Er zit namelijk erg veel hydroxykaneelzuur in de pinda. Dat heeft een sterke antioxidantwerking. Deze stof gaat vrije radicalen te lijf. Vrije radicalen pogen voortdurend het lichaam op celniveau aan te vallen en DNA-materiaal van cellen te vernietigen. Daardoor kunnen allerlei ziektes ontstaan waaronder kanker. Door producten met antioxidanten te eten wordt de kans op het krijgen van kanker aanmerkelijk verlaagd. Een Koreaans onderzoek dat 10 jaar duurde toonde aan dat regelmatig pinda's eten de kans op darmkanker bij vrouwen met 58% vermindert. Bij mannen verminderde de kans op darmkanker met 27%.

Eet jij maar rustig een paar pinda's, maar let op, ze barsten van de calorieen . Dus niet iedere avond een paar handen vol eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

in principe kun je van bijna elk voedsel kanker krijgen, als je er maar lang genoeg erg veel van eet. Dit krijg je natuurlijk niet zomaar en hangt ook af van je levensstijl, lichamelijke en geestelijke gezondheid. Als je als voorbeeld, geen groente eet en weinig fruit en niet sport. Maar wel super veel pinda's, dan heb je een grotere kans om kanker te krijgen theoretisch gezien. Maar ik zou het met een korreltje zout nemen als je een normale redelijk gezonde levensstijl hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In pinda's zit aflatoxine.
Aflatoxine is een natuurlijke gifstof, gemaakt door schimmels. Aflatoxine komt voor in pinda's, mais, noten, granen, peulvruchten, kruiden en gedroogd fruit, maar ook in producten die hiervan gemaakt zijn zoals pindakaas, brood, bier en veevoer. Via met aflatoxine besmet veevoer kan aflatoxine in melk terecht komen.

Aflatoxine is giftig en kankerverwekkend. Het veroorzaakt leverkanker. Daarom is er vastgesteld hoeveel je elke dag van de stof binnen mag krijgen en hoeveel er maximaal in voedingsmiddelen mag voorkomen. Hier is strenge controle op.

Aflatoxine kent veel verschillende varianten. Aflatoxine B1, B2, G1 en G2 zijn het meest giftig.

Inname van een te grote hoeveelheid aflatoxine B1 (zoals in pinda's) ineens veroorzaakt schade aan de lever. Dit kan zich uiten in buikpijn en misselijkheid, bloedingen, geelzucht en waterzucht. Bij regelmatige inname van aflatoxine B1 gedurende langere tijd kunnen levertumoren ontstaan.

Door de strenge controle krijg je in Nederland minder schimmelgifstoffen binnen dan schadelijk is voor je gezondheid. "Minder" betekent echter niet dat de pinda's helemaal vrij zijn van schimmel. Als jij hele grote hoeveelheden pinda's eet krijg je wellicht toch teveel aflatoxine binnen. Ik zou dus matigen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een paar correcties: - Pinda's zijn heel gezond, mits met mate geconsumeerd.
- In pinda's KAN aflatoxine zitten... maar lang niet ALTIJD.
- Pinda's worden streng gecontroleerd op aflatoxine, en je mag ervan uit gaan dat pinda's in NL gewoon gezond zijn. Paniek uitzaaien en enge kreten over voedsel op Internet plaatsen levert veel hits, en daar maken veel malloten dankbaar gebruik van.
Jammer!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp je correctie niet.
Ik zeg net als jij dat je het met mate best kunt eten.
Pinda's worden inderdaad gecontroleerd op aflatoxine, maar een bepaalde hoeveelheid mag er dus wel opzitten volgens de Nederlandse regels. Ik zaai dus geen paniek, maar zeg gewoon hoe het zit. Overdaad schaadt. Beter is het om pinda's net als mais met mate te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Panteao & Astrid66
Ik kan de lijst nog veel langer maken hoor!
Patuline komt voor in appels, deoxinivalenol in tarwe, fumonisine in maïs en gerst, ochratoxine komt voor niet alleen in koffie, maar ook in dadels, pruimen, krenten, rozijnen, vijgen... Helemaal mee eens, Panteao: niet doordraaien, een beetje vertrouw in het werk van de goedwillende bedrijven en het toezicht van de NVWA, en gezond verstand voor het bepalen van wat je eet, zou wonderen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens, van mijn geen min gekregen hoor!
Ook ik en Panteao hebben een onverklaarbare min gekregen dat nergens opslaat.
flyingcrow
9 jaar geleden
Dat zijn van die minnaars die, als ze hun neus hebben leeggevreten uit verveling minnetjes gaan uitdelen.Zoooo flauw.
Er zit een kern van waarheid in het artikel waarnaar je verwijst, maar de manier waarop dit artikel is opgesteld is fundamenteel fout, onnodig paniekzaaiend en laat zien dat de schrijver niet weet waar hij het over heeft.
Pinda's zijn beslist niet kankerverwekkend. Ze bevatten juist heel veel gezonde stoffen, waarvan sommige juist beschermend zijn tegen allerlei ziektes, waaronder ook kanker.

Pinda's, net zoals alle granen, noten, zaden, fruit en veel soorten groente, zijn vatbaar voor infectie met schimmels. De meeste schimmels zijn relatief onschuldig, maar een paar soorten schimmels produceren mycotoxines (uit het Grieks: mykos=schimmel) om zichzelf te beschermen en niet te worden opgegeten door dieren.
Er zijn heel veel soorten mycotoxines die door telkens verschillende soorten schimmels worden geproduceerd. Elke soort graan, noot of zaad is gevoeliger dan de andere voor infectie met schimmels van soort A, B of C, die op z'n beurt ook verschillende soorten mycotoxines produceren. Hierdoor raakt de ene gewas vaker besmet met een type mycotoxine of met de andere.

Aflatoxines (vaak afgekort als "afla's") zijn de meeste toxische van alle mycotoxines, maar zelfs hierin heb je verschillen, want er zijn meerdere soorten afla's: A1, A2, B1 en B2, waarvan B1 de ergste is.
Afla's komen, als gevolg van schimmels, niet alleen op pinda's voor, maar ook op veel andere soorten gewassen: pistachio's, tarwe, maïs, hazelnoten, walnoten, amandelen, zonnebloempitten... die kunnen allemaal afla's bevatten.

Gewassen raken besmet met schimmels (en dus mogelijk ook met mycotoxines) alleen onder bepaalde omstandigheden. Als een graan of noot b.v. beschadigd wordt door insecten of vogels, als tijdens het oogsten dit met grof geweld gebeurt, als ze opgeslagen of vervoerd worden onder te warme of vochtige omstandigheden... Dat betekent dat er veel kan worden gedaan (en dat gebeurt ook!) om groei van schimmels te voorkomen.
Daarnaast is het bij wet bepaald dat ALLE voedsel die gevoelig is voor mycotoxines gecontroleerd wordt, en aan strenge normen moet voldoen. Dat doen de bedrijven zelf, maar ook de overheid. In Nederland is dat een taak van de NVWA.

Uiteraard wordt er af en toe een probleem gesignaleerd, of worden zelfs pinda's uit de markt gehaald, maar roepen dat pinda's kankerverwekkend zijn is pertinent niet waar.
Dit gezegd te hebben, te veel van iets is nooit goed. Ook van te veel water wordt je op den duur ziek, dus eet gerust pinda's... maar met mate!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kwam ruimte tekort, dus dan maar een aanvulling hier... In Europa is de wettelijke norm voor afla's in pinda's heel streng: maximaal 2 µg/kg. Dit komt neer op 0,04 g toxine (een paar korrels zeezout) in een hele zeecontainer vol met 20.000 kg pinda's.
In USA b.v. is de norm 5× zo hoog. Zelfs als je één keer een 'foute' pinda binnenkrijgt, dan is dat ook geen reden tot paniek, want de grote schade zit in het cumulatief effect op de lange termijn. Dat is dus het geval in landen zoals b.v. India waar geen of weinig controles zijn, en mensen dagelijks pinda's eten als basis van hun voeding. Daar heb je wel een probleem!! Wees dus gerust: de pinda's die je koopt in Nederland zijn in de meeste gevallen 2 of 3 getest voordat ze in de handel belanden, en de norm waaraan ze voldoen is heel erg aan de veilige kant opgesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij suggereert dat door strenge controles de pinda's volledig veilig zijn. Maar dat klopt dus niet. Een bepaalde hoeveelheid schimmel die bij normale consumptie weinig tot geen gezondheidsschade oplevert, is toegestaan. De pinda's zijn dus niet helemaal vrij van schimmels. Als je extreem veel pinda's eet zoals de vraagsteller aangeeft, krijg je wellicht meer aflatoxine binnen dan je lief is. Schimmelvorming kan je reduceren maar niet 100% voorkomen. Voor de rest vertel je in andere woorden hetzelfde als ikzelf al deed en zijn we het dus grotendeels eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@astrid 66
Wij zijn het idd groetendeels eens, wij bedoelen ongeveer hetzelfde, maar je schrijft (of citeert) toch oets anders, namelijk dat pinda's aflas bevatten, alsof dit een absulute waarheid is, en dat is écht niet zo.
Kijk, afla's is iets wat ongewenst is, ongeacht de hoeveelheid, in ons voedsel. Daarvoor is het begrip ALARA ( as low as reasonably achievable) in leven geroepen, en daaraan voldoen de pinda's die wij in Europa eten.
Zijn ze 100% vrij van afla's? Nee, dat is simpelweg niet haalbaar, maar in de meeste pinda's is de hoeveelheid afla's niet eens detecteerbaar met de gevoeligste analysen.
Zijn ze veilig? Ja, mits met mate geconsumeerd.
Is er een riaico voor liefhebbers? Nee, zelfs niet voor liefhebbers, want ook het fenomeen "liefhebber" is iets waarmee rekening wordt gehouden voor het bepalen van de wettelijke grens. Kortom: ik denk idd dat wij hetzelfde bedoelen, maar je moet beter leten op wat je schrijft.
Overigens, met mijn opmerking over internet-malloten doelde ik beslist niet op jou, maar op de malloot in de link van de vraagsteller. Sorry als je je gekwetst hebt gevoeld, dat was zeker niet mijn intentie! (^_^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
By the way, als je 100% afla-vrij wil eten, dan moet je 100% stoppen met ALLE noten, zaden, brood, maïs, rijst... En overgaan tot een dieet op basis van kraakverse groente en fruit waarbij je toch een paar soorten fruit zal moeten uitsluiten. Melk en zuivel moet je vergeten, en ook de meeste soorten vlees en kweekvis.
Eet smakelijk!!