Worden eieren hardgekookt verkocht? zo nee, waarom niet?

Er wordt veel voor de minder actieve kok voorbereid, soepballetjes gedraaid en al kunnen zo de soeppan in, gehaktballen gedraaid en al kunnen zo de braadpan in!
Maar niet eerder heb ik gekookte eieren te koop zien liggen in de supermarkt? waarom niet, is zoveel makkelijker dan ze zelf te moeten koken eerst.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb het niet over eenden- ooievaars- struis- of kwarteleieren... Ik bedoel kippeneieren.
Zo stonden er in mijn oude stamkroeg nooit pinda's maar wel af en toe een grote schaal met hardgekookte eieren.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
met een eierkoker zijn ze zo klaar, precies zoals jij ze wilt hebben
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ze tegen Pasen echt wel in verschillende supermarkten zien liggen, gekleurd en wel.
Overigens worden ze speciaal voor de horeca geleverd in een worst achtige vorm. een lange ronde worst van eiwit waar binnenin een worstje van eigeel zit, zodoende hoeft degene die er mee werkt niets ( de kontjes) weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Groothandel!
Amadea
10 jaar geleden
Laatst las ik op Goeie Vraag dat gekookte eieren minder lang houdbaar zijn dan rauwe eieren. Lijkt me een goede reden voor supermarkten om dus liever rauwe eieren te willen verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heb ik ooit wel eens eieren gezien die je, net als kroketten etc..., "uit de muur" kon halen.
Heb ik overigens niet gedaan ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, hard gekookte eieren zijn een week houdbaar in de koelkast, dus dat gaat niet op. Verse vis is korter houdbaar/te verkopen!

Het beste antwoord

In de supermarkt worden alleen tegen de paasdagen {nu} gekookte geverfde eieren verkocht. Voor de rest van het jaar is het niet interessant en te duur, om gekookte eieren
te verkopen..
Je kunt ze wel o.a. bij de Makro kopen in emmers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gekookte eieren worden gebruikt in koude gerechten. Ze worden dus thuis niet meer opgewarmd, zoals dat bij (voorgegaarde) gehaktballetjes wel zo is. Een gekookt ei is echter niet lang meer smakelijk nadat hij gekookt is. De dag erna beginnen ze al te ruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen argument, verse vis moet je ook dezelfde dag nog eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eén dag? Ik heb ze makkelijk een week in de koelkast, ietwat zachtgekookt; ik vind ze dan altijd nog even lekker (of je moet een slecht ei hebben, maar dat is meteen al slecht).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja inderdaad @Landsgevaar, ik was niet duidelijk in mijn reactie, gekookte eieren kun je een week in de koelkast bewaren.
Afgezien daarvan is het geen argument, verse vis dien je dezelfde dag te eten en die ligt meerdere dagen in de supermarkt te koop.
Kwarteleieren kan je wél hardgekookt kopen . Deze zitten dan wel onder een vloeistof (ik vermoed water) in een bokaal .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het bovenin al er bij gezet, ik heb het over kippeneieren.
Het blijkt dat een Britse winkelketen - de Happy Egg Company - in 2009 getracht heeft gepelde en voorgekookte eieren op de markt te brengen. Er zaten 2 stuks in een verpakking maar mensen klaagden over de geur en te veel water in de verpakking.

In augustus van 2013 heeft een andere Britse keten, Waitrose, het nogmaals geprobeerd. Elk ei wordt apart verpakt samen met een speciale geurabsorberende pad. De houdbaarheidsduur staat op 8 dagen (wat verwacht mag worden). Elk ei kost zo'n 84 eurocent (69 pence).

Uit het bovenstaande (met als bron de Daily Mail) blijkt dat het momenteel niet goedkoop is om voorgekookte eieren te kopen en dat is dan ook een mogelijke reden dat de supermarkten hier zich er nog niet aan gewaagd hebben. Ook de geur wordt dus als zeer vervelend aangemerkt, maar mogelijk heeft Waitrose dit probleem opgelost. Mocht het een success (of in ieder geval rendabel) worden in het VK, mischien dat het dan ooit nog naar NL overwaait. Het opzetten van een productielijn voor zo'n nieuw product is natuurlijk ook een investering en werkt als een barrière aangezien men deze investering niet wil maken voor een product waarvan ze niet redelijk zeker zijn dat het aan zal slaan.

Maar persoonlijk zou ik toch de eieren zelf kopen als ze de prijs niet omlaag kunnen halen voor voorgekookte eieren!