Waarom is mijn groente en fruit sap pittig?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb het volgende in de sapcentrifuge gedaan:

1 rodekool met stronk
1 ananas met kern
8 hele appels
Zakje wortels
Handje spinazie

Het is pas pittig zodra je het door slikt, heel raar!

Hopelijk heeft iemand het antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is wat men de "nasmaak" noemt.
Doordat je verschillende smaken bij elkaar mengt hebben je smaakpapillen nogal wat te doen en presteren ze overuren. Ten tweede geef je je geurreceptoren ook een heleboel werk en dus loopt dat ergens mis.
Nu mis is wel veel gezegd maar je geeft je smaak- en geurzintuig wel een heleboel informatie te verwerken.
De nasmaak van iets word gecreëerd door achterblijvende smaak en geurstoffen als je het voedsel of zoals in dit geval je sapje reeds hebt doorgeslikt.
Dit is ook niet voor iedereen hetzelfde, want zoals het spreekwoord zegt: smaken verschillen.
Een tweede reden waarom je de pittige smaak pas gewaar wordt na het slikken is omdat de smaakpapillen vooraan op de tong eerder gespecialiseerd zijn in de smaken zoet, zuur, bitter, zout, en de pittiger smaken achteraan op de tong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voornamelijkste reden waarom de zogenaamde "nasmaak" van voedsel anders is dan de smaak die je ervaart terwijl je mond nog vol is, is dat niet alle smaken en geur even lang blijven hangen in je mond en neus.

Met een hele grove benadering, en uitzonderingen buitengelaten, kan je stellen dat vooral smaken die veroorzaakt worden door wateroplosbare stoffen (vaak is dat zoet en zuur) blijven minder lang hangen in je mond, terwijl smaken die veroorzaakt worden door vetoplosbare of minder goed oplosbare stoffen (vet, hartig, bitter, pittig) langer doorwerken.

Wat er waarschijnlijk gebeurt met je sap is dat de pittige smaak sowieso hierin zit, maar terwijl je aan het drinken bent, wordt deze smaak overschaduwd door de zoetigheid van alle suikers, en de vluchtige aroma's.
Na het slikken blijft de pittige smaak nog even hangen en de rest van de stoffen kan je minder goed proeven, waardoor de nasmaak van de sap anders is.

Dat fenomeen is zeer bekend b.v. bij vinologen, die na een slokje van een goede, complexe, rijpe wijn, soms minuten lang blijven "naproeven", en steeds nieuwe smaken en aroma's herkennen die naar boven komen en zich ontwikkelen.

Je tweede vraag was wie de "boosdoener" is, en ik denk ook aan de stronk van de rode kool, omdat deze vrij bitter smaakt, maar de rauwe spinazie zou ook een steentje kunnen bijdragen.
Wat ook kan is dat wat je als "pittig" omschrijft in feite adstringerend (of samentrekkend) is. Adstringerend is de smaak, of beter gezegd dat stroeve gevoel dat je krijgt in je mond als je tanninerijk voedsel nuttigt. Tannine zit in thee, hout, veel soorten wijn, sommige rassen appels... en ook in zaadjes en kernen van veel vruchten. Dus mijn advies is om het klokhuis van de appels en de ananas even te verwijderen, en dan kijken of dat gevoel iets minder wordt.
Je raadt het al: tannine blijft heel erg lang in je mond hangen omdat zich bindt aan de eiwitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
leuk om te lezen door welke stoffen dit word veroorzaakt, plus