Wat merkt iemand die geen smaken kan ervaren van iets scherps zoals sambal?

Als iemand geen zout, zoet, zuur en bitter kan proeven, kan hij of zij dan wel de prikkende ervaring van schep eten zoals sambal of tabasco ervaren?

10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Heel lastig om te zeggen, en het antwoord kan alle kanten op, vrees ik.

"Smaak", zoals je wellicht weet, is een complexe ervaring die ontstaat door wat wij proeven met de smaakpapillen in de tong (zout, zuur, zoet, bitter, umami en mogelijk metaal) en wat wij ruiken met de neus. Je vraagt specifiek naar de basissmaken, dus zal ik mijn uitleg tot deze beperken en de neus even vergeten.
"Scherp" van sambal of tabasco is een andere soort sensorische ervaring die te maken heeft met een specifiek component in deze producten genaamd capsaïcine. Capsaïcine zorgt voor de scherpe smaak, en is b.v. het basis component van pepperspray. Capsaïcine stimuleert niet de smaakpapillen, maar de temperatuursensoren in onze mond. Als je veel capsaïcine binnenkrijgt of je bent erg gevoelig hiervoor, dan ervaar je dit als pijnlijk.
Een van de gevolgen hiervan is dat je de basissmaken alleen met je tong kan proeven, maar scherp kan je zo'n beetje met je hele lichaam "proeven": probeer eens je ogen te wrijven nadat je een peper hebt gesneden, en je weet waar ik het over heb...

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat alle sensorische ervaringen vanuit onze mond via 3 verschillende zenuwen naar de hersenen worden geleid.
Verder, in de hersenen, worden smaak en temperatuur (oftewel scherpte door capsaïcine) in aparte gebieden verwerkt.

Je moet weten nu waarom deze persoon niets kan proeven, en om het simpel te houden heb ik de oorzaken opgesomd:

1) Je hebt geen of niet functionele smaakpapillen:
In theorie zou je geen smaken kunnen proeven, maar nog altijd in staat zijn om scherpte te 'proeven', want de temperatuur sensoren overal in je mond werken wel, en het signaal bereikt je hersenen.

2) De zenuwbanen zijn beschadigd of werken niet
Je zou niets kunnen proeven, zowel smaken als scherpte, maar daarnaast zou je gezicht ook verlamd zijn, dus ik denk dat niets kunnen proeven je kleinste probleem zou zijn.

3) Je hersenen kunnen de signalen niet verwerken
Omdat smaak en temperatuur in aparte regionen van de hersenen worden verwerkt, is het heel goed mogelijk dat je niets kan proeven, maar als de temperatuur en pijn ervaring niet aangetast zijn, dan zou je nog altijd scherp voedsel kunnen proeven.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Een glashelder verhaal, dank!