Kalkoenfilet is een week over de datum. Het pakje is nog dicht. Het ziet er nog prima uit en ruikt niet. Kan ik dit nog eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.5K
Reddie
10 jaar geleden
Als je eigen oordeel goed is? Ja hoor. Eet smakelijk.
SimonV
10 jaar geleden
Op zeer bederfelijke producten zoals vlees, vis , kip, voorgesneden groenten en koelverse maaltijden staat: ‘te gebruiken tot…’. Dit is de zogenaamde TGT-datum. Deze datum is de uiterste datum waarop het product gegeten mag worden. Eigenlijk is het dus te gebruiken ‘tot en met’ de vermelde datum. ‘Te gebruiken tot’ betekent dat het product na de vermelde datum niet meer betrouwbaar is. Kip of kalkoen zou voor mij één van de weinige producten zijn om niet na de TGT-datum te gebruiken. Al weet ik ook wel dat de kans groot is dat je er niet ziek van wordt. http://www.voedselbankeindhoven.nl/voedselveiligheid.html
Poet
10 jaar geleden
Dat doe ik wel. Wel goed bakken natuurlijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf weten, persoonlijk zou ik t risico niet nemen voor die paar euro.. een week is vrij lang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit weggooien is een schande met zoveel honger op deze wereld. Datums kunnen niet op tegenover onze zintuigen. Zien, ruiken en proeven.
Het is zelfs bewezen dat bedorven vlees of kip wanneer deze goed is verhit onschadelijk is voor het lichaam, smaken zal het niet meer doen.
Deze filet is nog kakelvers zoals jij het beschrijft en eet het gerust op.

Het beste antwoord

Alles kan, en als dit het enige eten is dat je tot je beschikking hebt zou je het gewoon moeten proberen.
Verstandig is het echter niet. Het voedingscentrum raadt iedereen sterk af vlees te eten dat over de datum is.

En dat is niet voor niks, je weet nooit zeker of je weerstand niet toch iets minder is en een voedselvergiftiging kan vergaande gevolgen hebben (als is dat meestal niet zo gelukkig, maar je zult die ene maar zijn, neem je dat risico?)

Dit is dus een kwestie van afwegen, de kans dat je er vreselijk ziek van wordt is mogelijk niet 100% maar gezien de risico's dat het wel zo bedorven is dat je er ziek van wordt, is het zeer onverstandig dit toch te eten.

Het is een fabeltje dat je nooit ziek kunt worden van vlees dat je niet ruikt (en dat weet je ook pas zeker als je het pakje openmaakt en het vlees snijdt.
Op eigen initiatief zeg, ik, 1 dag over de datum is een redelijke gok want ze moeten speling houden met die datum. Maar een product dat na verpakken slechts een paar dagen houdbaar is, een week over de datum eten valt onder de waarschuwing in de link.

Te veel eten weggooien is natuurlijk zonde maar je kunt beter dit weggooien en je voornemen nooit meer te veel te kopen en beter op de data te letten. Dan doe je op deze ene keer na, niet meer mee aan eten weggooien maar loop je zelf geen risico.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie de tweede link, niet bedoeld als bangmakerij maar om de ernst van de zaak te benadrukken. Er vallen elk jaar doden door een voedselvergiftiging
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Een plus voor dit verstandige advies!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat als jou koelkast op 8° staat en die van mij op 2°. Dit is een wereld van verschil kwestie bewaartijd en hier heeft de datum geen enkele vat op.
Appels worden bijna een jaar bewaard in enorme koelcellen op 1° Celsius met weggetrokken zuurstof en toegevoegde co2. Dit laatste gebeurt ook met verpakte vleeswaren, de t° van de koelkast moet je zelf bepalen. Bij 2° is er nauwelijks bederf (is te temperatuur bij mij), zelfs na een paar weken. Het eerste waar ik op let is dat de verpakking niet bol staat. Naar een datum kijk ik nooit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dit draadje staat een onderzoek, lees dat maar eens en gooi je vooroordelen in de prullenbak. http://www.goeievraag.be/vraag/eten-drinken/koken-recepten/ziek-bedorven-vlees-gaar-bakt.76864
Summo
10 jaar geleden
Hoe koud die koelkast was stond er niet bij in de vraag, alleen dat iets wat je normaal binnen een paar dagen na aankoop zou moeten consumeren een hele week over de datum was. Als je dan vraagt wat wijsheid is doe ik aan risico analyse. Grote kans dat er niets gebeurt als je het goed klaarmaakt en eet, maar wat nou als jij WEL een van die 80 dodelijke slachtoffers bent, die ook allemaal dachten dat het nog wel kon of niet doorhadden dat hun vlees al te ver heen was? Verspilling is vreselijk en heel erg zonde, maar wat mij betreft is het beter met schaamrood op je kaken nog 1x een stukje vlees weg te gooien en voortaan je leven beteren over de hele linie dan nu een risico nemen om dat ene stukje niet weg te hoeven gooien. Dat was mijn motto en daar blijf ik bij. Het gaat over vlees, en niet over een sperzieboon die een dagje te lang ligt.

Andere antwoorden (2)

Ja hoor. Dat is ook hetgeen dat je zelf kan doen. Ruiken en proeven. Vlees gaat echt stinken als het bedorven is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
realiseer je dat vleeswaren bewerkt vlees is en dat het beperkt houdbaar is (ondanks de toegevoegde conserveermiddelen)
Een richtlijn is: kijk naar de datum op het etiket. te gebruiken tot moet je strikt volgen. Staat er uiterste houdbaarheidsdatum dan kun je het zelf nog beoordelen. Die datum stelt de fabrikant als garantie voor het behoud van smaak, structuur, kleur ed.
Vooral van vlees en vis over de datum kun je erg ziek worden.