Wat kan ik het beste vlak voor het sporten nog eten?

Ik eet nu de hele tijd een banaan van te voren, maar begin daar ook zat van te worden. Wil het liefst wel iets eten zonder suiker

Weet jij het antwoord?

/2500

Een banaan is anders prima, juist suiker helpt je het sporten door te komen! Ikzelf eet vaak een volkorencracker met kaas voordat ik sport. Wat ook erg verstandig is zijn koolhydraten voor het sporten, dus (volkoren) pasta en rijst zijn uitstekend. Verder moet je niet al te veel eten, anders dan kun je misselijk worden of een zogenoemde 'zijsteek' krijgen tijdens het sporten. Succes!

Wat je eet hangt af van jouw lichaam, van de soort sport, en van de intensiteit van de sport. Als ik kort vantevoren nog iets eet, al is het maar een banaan, krijg ik moeite met zeer inspannende activiteiten. Aan de andere kant: als ik te lang niets eet, lukt het ook niet, dan houd ik het niet vol. Ik heb een hele tijd moeten experimenteren. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een *halve* normale maaltijd, die ik 2,5 uur vóór het begin van het sporten opeet. Op die manier heb ik voldoende energie om de inspanning aan te kunnen, maar is mijn eten toch al helemaal verteerd, zodat ik daar geen last van krijg tijdens het sporten. Tijdens het sporten hoef ik dan alleen maar te drinken. Na afloop eet ik de tweede halve maaltijd. -- Ik zou zeggen: begin eens met dit idee, zo mogelijk wat aangepast aan jouw kennis over jouw eigen lichaam. Ga dan experimenteren: eet een beetje meer of een beetje minder, eet wat vroeger of wat later. Na een paar keer proberen vind je het tijdstip en de hoeveelheid die voor JOU het beste werken.

Om niet met een overvol gevoel op het hockeyveld of in de fitnesszaal te staan, is het zaak om twee uur voor het sporten geen volledige maaltijd meer te eten. Sportarts Kasper Janssen: ,,Als je dat korter van tevoren doet, wordt het eten niet meer goed verteerd, word je misselijk of krijg je zuuroprispingen. ,,Maar als je daar behoefte aan hebt, kun je best nog wat kleins eten: een boterham of wat fruit. Dat kun je doen tot een half uur van tevoren bij spelsporten en tot een uur voor heel intensieve work- outs als spinning of hardlopen.’’ Lees de link eens door , geeft veel informatie.

Ik doe altijd een kopje bouillon en een paar crackers met 35 + kaas. Daarna een appel .

Ik sport meestal 's ochtends, zo uit m'n bed. Eten doe ik daarna wel...

Zonder aanduiding van jouw sport, met name of het een duursport of een kracht sport is, kan ik hier volledig antwoord op geven. wel iets algemeens over training en voeding.. Als je voor het sporten suiker (of snel suiker afgevende zaken) eet of drinkt werkt dat avrechts. Want door de snelle stijging van het suikergehalte in je bloed zal je alvleesklier extra insuline aanmaken om die suiker op te slaan. Als je daarna begint met sporten , met dat verhoogde insuline gehalte dus, ga je ook nog eens door verbranding snel suiker onttrekken aan je bloed. Gevolg een directe daling van dat suiker gehalte en nu moet je lichaam weer brandstof vrij gaan maken. Dat kost , vanweg het hogere insuline gehalte, extra tijd en daardoor verzuur je sneller. Beter dus is om eerst de suikervraag op gang te brengen, met warm lopen bv of andere oefeningen, en daarna pas iets suikerhoudends te eten. Banaan is inderdaad een goed eten hiervoor, een mengsel van (hazel en wal) noten en rozijnen werkt ook goed als je eens iets anders wilt. Vetten en eiwitten eten vlak voor inspanning is minder geschikt, het verteren daarvan vraagt extra energie van je lichaam....energie die je eigenlijk liever in je training/sport steekt. Dit soort voeding hoort dan ook minimaal enkele uren eerder, of ruim na het sporten gegeten te worden. Toegevoegd na 1 minuut: eerste zin moet uiteraard zijn: ...geen volledig antwoord...

Geen eiwitten en vet. Beter is koolhydraten. (Banaan is dus goed). Vet en eiwitten heb je tijdens het sporten niet nodig, koolhydraten wel. Pasta's en dergelijke zijn dus ook goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100