Waarom is currypasta niet rauw eetbaar?

Ik heb een currypasta. Op het potje staat dat het niet rauw te eten is. Maar als ik de ingrediënten bekijk zie ik daar geen reden voor. Namelijk water, kokos, olie, suiker, tomatenpuree, verschillende kruiden, melkzuur en azijnzuur.

Waarom kan ik dit niet rauw eten,(bijv. op een broodje kaas of ham)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Uiteraard zijn er meer mensen die zich dit hebben afgevraagd, en ook contact hebben gezocht met de fabrikant; op http://ask.metafilter.com/41544/Why-must-I-cook-Pataks-Curry-Paste staat de volgende reactie van Patak's :

* * *

Thanks for your interest in Patak's products.

The major ingredients of Curry Pastes are raw spices and vegetable oil. The mixture in a jar is a "raw" product - it's supposed to be cooked (=thermally processed) in order for spices to reach "full capacity" of taste and be really edible - from majority of consumers perspective.

You can eat Curry Paste uncooked. But in this case your eating enjoyment is not guaranteed (though it's a matter of personal preferences - some people use curry pastes as dips) and consequences depend on your stomach's tolerance to concentrated vegetable oil and raw spices. Other than that the product is safe cooked or uncooked.

The message on Patak's Curry Paste jars is supposed to give majority of people a right direction and ensure positive experience with the product.

I hope this answers your question.

I wish you to continue enjoying Patak's Pastes.

* * *

Dus het gaat hier om de smaakbeleving, niet zozeer om gezondheidsaspecten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Dit is precies het antwoord en de argumenten die ik zocht!

Andere antwoorden (3)

1: niet lekker
2: om te voorkomen dat er een schadeklacht wordt ingediend als er in de rauwe stof een bacterie is gekomen (kans lijkt mij nihil. maar de producent dekt zich in
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
was niet mijn bedoeling om plus te geven. ik vind ook dat je eerste punt je eigen mening is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar in elke rauwe stof kan een bacterie voor komen. Maar het staat niet op elke verpakking.
anneliez
10 jaar geleden
kan gebeuren foutje phoenixx, maar eerlijk gezegd vind ik die + en _ niet zo belangrijk, ik probeer mensen te helpen met een antwoord, en soms zit ik er toch naast, of zeg ik het verkeerd, dan hertel ik het door een reactie, soms laat ik het staan. En soms blijkt mijn antwoord een reactie, of andersom. Als de vraagsteller maar geholpen is, maar het andere antwoord is beter, dus die ga ik maar plussen,
De ingredienten an sich zijn niet het probleem, maar currypasta is sterk geconcentreerd en zou "puur" schadelijk zijn om te consumeren. Het woord "rauw" is waarschijnlijk een slechte vertaling van "raw", wat niet alleen zozeer rauw betekent maar vooral "onverwerkt". Het moet dus ergens doorheen bereid worden.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een blikje zeer geconcentreerde tomatenpuree (wie kent ze niet). Door de hoge concentratie is het zuurgehalte te hoog, zeker ook nog door de toegevoegde zuren in je currypasta, en kan dit schadelijk zijn voor je slijmvliezen, slokdarm en maag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Die kleine blikjes dubbel geconcentreerd? Heerlijk, eet ik zo weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eden, weet je zeker dat het slecht voor je is? Ritsuka zegt van niet, LGA zegt hieronder ook van niet, en ik zoek het juiste antwoord. Waar basseer jij je op? Het is moeilijk beoordelen wie er gelijk heeft.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zeg nergens van niet, ik ging in op de laatste alinea over de tomatenpuree. Sorry voor de onduidelijkheid.
Een curry krijgt pas smaak na het verhitten, pas dan komt de smaak los. Dan begint het ook opeens heerlijk te ruiken. Rauwe curry (pasta of poeder) lijkt dan ook niet op de smaak als het verhit is in beetje olie. Datzelfde geldt voor veel oosterse kruidenpasta's; ook in de Indische keuken moet je de kruidenmengsels in olie verhitten. Je zult er dus niets van krijgen maar pas na verhitting wordt curry een zinnig onderdeel van het gerecht dat je wilt maken.

Toegevoegd na 1 dag:
Probeer maar eens uit: de curry pasta in de pan doen, olie erbij, verhitten. Dan desgewenst kokos crème erbij en daarin de groente of al voorgebakken vlees zachtjes laten pruttelen. Dan is het pas enigszins Indiaas ( normaliter gaat men uit van losse kruiden en specerijen).
Mensen behandelen curruypasta soms als een Italiaanse pastasaus die je over de pasta giet en klaar is kees. Bij de curry's is het juist omgekeerd: eerst meebakken en daarna het gerecht bereiden.