"Een van de lastige klussen is om een druif te snoeien. Toch is het nodig om de plant in de richting te laten groeien zoals we dat graag willen maar ook willen we genieten van de lekkere vruchten. Daarom snoeien we in etappes. Het eerste jaar laat je alleen de bovenste scheut doorgroeien en de overige scheuten kun je weghalen. De scheut die blijft staan wordt de druivenstam. In de winter snoeien we de stam op één meter hoogte. In het tweede jaar zullen er ogen uitlopen uit de jonge stam. De sterkste scheuten groeien vanuit de top en hier zijn we zuinig op. Deze kunnen vastgebonden worden bijv. aan en rek (bij een pergola) of tegen de muur. Zijscheuten aan de oksels van de bladeren noemen we dieven en die kunnen na het eerste blad worden teruggesnoeid. Alle overige scheuten onder aan de stam kan men verwijderen. In het derde jaar zullen de eerste bloementrossen komen. Hiervan kan men het beste een paar trossen verwijderen zodat de plant haar krachten kan gebruiken voor de overgebleven trossen. Pas in het vierde jaar zal men oogsten. Als we een druivenplant kopen dan zal men meestal niet een jonge stek kopen maar waarschijnlijk is de plant al wat ouder. Vraag in het tuincentrum naar de leeftijd van de plant en houdt hier rekening mee bij het snoeien. Het beste kan men snoeien in de herfst als het blad gaat vallen. Vooral in strenge winters kan men niet snoeien. Als we te laat zijn met snoeien in het voorjaar dan gaat de plant bloeden."

Dit snoeien is heel belangrijk, ik had na het 2e jaar al druiven (serre) en heb verleden jaar in het najaar alle takken verwijderd en enkel de stam laten staan. je kan niet geloven wat een struik het nu weer is met een flinke hoeveelheid trossen.

Ik voeg een foto toe die ik onlangs genomen heb. Je ziet een aantal flinke trossen en ook bruine stam die tot ongeveer in het midden van de foto stopt, al de rest zijn nieuwe ranken van dit jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Te ver terug geknipt? Druiven groeien niet op nieuwe takken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Druiven groeien juist wel op nieuwe ranken!