Nee, glutaminezuur moet je eigenlijk zien als een grondstof voor glutamaat.

"Glutamaat is één van de belangrijkste neurotransmitters in het zenuwstelsel en is vooral in overmaat aanwezig in de hersenschors. Glutamaat werkt stimulerend (exciterend) op andere zenuwcellen, men spreekt in de neurowetenschap over excitatoir. Vermoed wordt dat een onbalans in de verhouding glutamaat tot GABA epileptische aanvallen veroorzaakt. Glutaminezuur is de precursor van zowel glutamaat als GABA."

Het is een technisch verhaal, waardoor ik je toch doorverwijs naar de bron omdat het anders een wirwar aan linkjes geeft (een meer overzichtelijk antwoord heeft iedereen meer aan dan een onoverzichtelijk antwoord). In de bron kun je ze allemaal een voor een aanklikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat maakt eigenlijk geen verschil, het hangt van de pH af hoeveel glutaminezuur wordt omgezet in glutamaat. Glutamaat lost beter op in water en is biologisch actief. Meestal wordt dus glutamaat aan het voedsel toegevoegd, maar er onstaat een chemisch evenwicht in maag en darm, waarbij de verhouding van glutamaat en glutaminezuur alleen afhangen van de zuurgraad. Lood om oud ijzer dus voor de biochemie, omdat een kleine hoeveelheid glutamaat/glutaminezuur in het voedsel niet een erg grote invloed heeft op de pH van het geheel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee... maar bijna hetzelfde.

Glutaminezuur en glutamaat is exact dezelfde basismolecuul, met het verschil dat je spreekt over de 'zuur' als de molecuul verbonden is aan een ion H+ (waterstof) en over de zout (glutamaat) als de molecuul verbonden is aan een metaal ion, en dat kan zijn Ca++ (calciumdiglutamaat), Na+ (monosodiumglutamaat), enz.
Dus het enige verschil is wat er verbonden staat aan de basis molecuul (in vakjargon noemen we dat "zuurrest")
Dat is overigens ook zo voor alle zuren die een zout kunnen vormen: als ze gebonden zijn aan H+ dan spreek je over een zuur, en gebonden aan een metaal spreek over een zout, en dat wordt aangeduid met de suffix "-aat" (van salpeterzuur krijg je nitraat, van zwavelzuur krijg je sulfaat, enz.)

Zie op de afbeelding de basismolecuul van monosodium glutamaat. Als je de Na vervangt door een H, dan krijg je glutaminezuur.

In ons lichaam en in ons voedsel zit deze molecuul in relatief grote hoeveelheden, en ons lichaam is prima in staat om nog meer te produceren. Glutamine is een aminozuur, dus een van de bouwstenen voor de eiwitten, maar je kan glutamine ook 'los' vinden (dus niet als onderdeel van een eiwit) en dan heeft andere functies. Op Wikipedia kan je de functies van glutamine (of glutamaat, zoals je wilt)
In ons lichaam is er een balans tussen de zuur en de zout vorm, en hoeveel van het ene of het andere er is, hangt voornamelijk af van de pH (zeg maar de zuurtegraad) van de omgeving. In je maag (zure omgeving) vind je meer glutaminezuur, terwijl in andere weefsels (neutraal pH) vind je een mengsel van zuur en zout. Pure kwestie van scheikunde.

In je mond heeft glutamine/glutamaat een belangrijke functie: het zorgt voor de zogenaamde "umami" smaak, oftewel 'hartig'. Voedsel met veel glutamine smaakt daarom rijker en voller, en dat kan van nature zijn (b.v. tomaat, sojasaus en gerijpte kazen bevatten veel glutamaat), of omdat het toegevoegd wordt als additief (bekend als MSG, E620, ve-tsin...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Superantwoord, dikke plus! Vraagje: is het glutamaat van MSG, E620, ve-tsin en dergelijke chemisch gezien exact hetzelfde molecuul als het glutamaat uit tomaat, sojasaus en gerijpte kaas, of zet er verschil in?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Exact hetzelfde, geen enkel verschil. Het betreft een van de meest eenvoudige aminozuren, uit mijn hoofd denk ik dat alleen glicine is nog simpeler.
In ieder geval is dood eenvoudig om syntetisch te produceren, en net zoals met vitamince C, A of citraat is de molecuul niet te onderscheiden van de natuurlijke.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vroeg dit omdat ik meen ik dat er veel weerstand is tegen bijvoorbeeld ve-tsin. Waar komt die weerstand dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Complexe kwestie... Sowieso omdat men altijd met argwaan kijkt tegen de Chinese keuken (dit vanwege de misstanden met hygiëne enz.), en omdat het bekend is dat ve-tsin heel vaak wordt gebruikt in de Aziatische keuken (trouwens, "ve-tsin" is Japans, niet Chinees) Soms wordt er inderdaad te veel gebruikt, en dat is ook niet de bedoeling. In de ogen van de gemiddelde consument hangt dit alles samen: Chinese kok, ve-tsin in je eten, vieze keuken, rattenvlees in plaats van varken... allemaal fout!!
Daarnaast heb je de bekende complottheorieën die menen dat alle additieven onderdeel zijn van een georganiseerd plan gericht op de uitroeiing van de mens. Ve-tsin is een makkelijk doelwit omdat het bijna overal zit. Uiteraard is glutamine giftig als je te veel van eet, maar dat geldt voor ieder additief of grondstof, zonder uitzonderingen. In feite gaan meer mensen dood aan te veel keukenzout in hun eten dan aan te veel glutamine.
Maar op zich hebben tegenstanders van ve-tsin wel een punt, omdat sommige mensen toch overgevoelig zijn voor glutamine in voedsel. Wat het mechanisme hierachter is, is niet helemaal duidelijk, maar het staat vast dat gevoelige mensen een hevige reactie krijgen (niet levensbedreigend, maar toch...) bij inname van ve-tsin. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de fysiologische rol van glutamine als neurotransmitter.
Last but not least, ve-tsin komt vaker voor in kant-en-klare, hartige, zoute, vette en eiwitrijk voedsel. Kortom: relatief ongezond voedsel. Van wie veel ve-tsin binnenkrijgt, kan je in de regel stellen dat die ook heel ongezond eet: te weinig groente en fruit, teveel zout, eiwit en vet (typisch van k-e-k maaltijden) Mensen kijken dan naar de additieven in hun voedsel in plaats van naar hun eetpatroon, en geven ve-tsin de schuld van hun te hoge bloeddruk en overgewicht. Tjonge, tjonge... je had een aparte vraag moeten stellen Cryo, ik had dan zeker extra punten hiermee verdiend...! ;-D
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor deze heldere en genuanceerde uitleg! (En met dat laatste heb je gelijk...) ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan hoor! ... en trouwens, je weet ook dat ik het écht niet voor de punten doe, toch...?
Cryofiel
10 jaar geleden
Natuurlijk weet ik dat, maak je geen zorgen! Punten zijn leuk, maar het gaat voornamelijk om het helpen van anderen, om het opdoen van nieuwe kennis, om de sociale interactie, en om de waardering. Althans, zo zie ik het, en ik neem aan dat voor jou ongeveer hetzelfde geldt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Cryo (^_^)