Wordt er bij baby voeding iets gedaan waardoor het allemaal hetzelfde smaakt?

Wat ik ook allemaal klaar maak en voorproef voor mijn kind (in dit geval Olvarit) het smaakt allemaal hetzelfde geen smaak dus. Nu heb ik zelf eens een potje geprobeerd op smaak te maken met peper en knoflook en wat uitjes, maar het blijft dezelfde nasmaak behouden. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind Olvarit te smerig voor woorden. Mijn kinderen ook, haha. Heb je een vriesvak in je koelkast? Als je bij de blokker tien kleine plastic bakjes koopt en een of twee keer per week zelf iets kookt kun je het lekkerder, goedkoper en voedzamer maken dan de fabrikant.

Het beste antwoord

Een klein kind moet zijn/smaak nog helemaal ontwikkelen. Aangezien het alleen zoetig gewend is als baby, wordt de eerste vaste voeding over het algemeen ook eerder zoetig gehouden. Veel kinderen zouden weigeren te eten indien het eten te gekruid zou zijn en bovendien kunnen de darmpjes en nieren geen kruiderij aan en zeker geen zout !!!! Is het kind nog geen jaar oud, dan is zout zelfs uit den boze! De nieren zijn nog volop in ontwikkeling . Zout is dan fout! Het advies is ook altijd om te wachten met zouttoegave tot het kind 1,5 jaar oud is.
Ook met uien zou ik dan nog voorzichtig zijn, om de darmpjes niet teveel te belasten.
Het is waar, de Olvarit potjes zijn tamelijk neutraal van smaak.
Je kunt echter de smaak van jouw kind niet vergelijken met wat jij gewend bent. Zo jong heeft het zelf geen benul of het eten flauw is en zal het lekker vinden als het zoetig smaakt. Daarom wordt er vaak appel aan toegevoegd.
Ik heb mijn kind als peuter langzaam vertrouwd gemaakt met allerlei smaken.
Een gekookt aardappeltje met wat sperzieboontjes en wat gebakken tartaar, staafmixer erdoor en heerlijk vond hij dat! Hij had helemaal geen kruiden nodig, want hij kende de smaak ervan niet, dus wist nog niet wat hij miste. Heb hem dus eerst bekend gemaakt met de pure smaken en daarmee zijn smaakontwikkeling een steun gegeven. Elke dag wat anders gemixt en hij at gewoon alles. Wel zonder zout voor hem en voor ons zelf als ouders, natuurlijk wel gekruid.
Toen hij eenmaal wel gekruid mocht eten, ging dat zonder problemen. Hij is nu 18 en eet echt alles en veeeeeeeeeel!! Kent u het gemak van een laadbak? Vraag ik weleens als hij de laatste restjes uit de schalen schraapt. (^0^)!
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ki maar eens op de verpakking. In alle postjes zit appel, ook in groente.... (Wel in de tijd dat ik ze zo klein had) Het smaakt inderdaad allemaal hetzelfde. Is maar een remedie tegen: lekker met de pot mee eten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
en je kindje daarmee teveel zout geven?.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet! Je kookt voor iedereen groente en aardappels (o.i.d) , haalt er wat voor je kind uit, en doet dan pas zout (naar smaak) bij de rest,