Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt aviko ovenfriet?

Als ik gewone friet in de oven stop dan verbranden de frietjes en/of worden ze erg zacht. Maar bij Aviko worden ze gewoon bruin en krokant.

Hoe komt dit? Hoe werkt aviko ovenfriet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
joro
10 jaar geleden
Ovenfriet is op een andere manier voorgebakken. Als je iets in de oven wilt bereiden, moet je altijd kijken of het hiervoor wel geschikt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe het kan kan ik je niet vertellen, gezonder zijn ze zeker niet (mocht je het daar voor doen). Ze worden ook al voorgebakken in vet. Ik denk dat het komt omdat er een extra suikerlaagje aan de frieten wordt toegevoegd en daardoor in de oven sneller dichtschroeien. (zoiets kwam toen uit die test). Er was toen een reportage over bij 'keurings dienst van waren' bij de VARA en daar kwam uit dat je beter gewoon "normale" friet in gezonde olie kunt bereiden in plaats van oven frieten. Oven frieten in de frituur stoppen is nog ongezonder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook schijnt het zo te wezen dat je beter vlaamse friet(grote frieten) kunt eten in plaats van mini frietjes omdat je bij mini friet 2x zoveel vet binnen krijg als bij de grote. Heeft denk ik te maken met vet opname tijdens het frituren per frietje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.zelfpatatmaken.info/ovenfriet/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
RMvdT heb je bronnen hiervoor? Hoe weet je dat ze niet gezonder zijn? Als je bronnen hebt, vind ik jou antwoord heel erg welkom! :) Pelle, bedankt voor de link! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oven
Ovenfriet wordt zonder vet bereid. Zorg wel dat je deze ook echt in de oven klaarmaakt. Ovenfriet bevat namelijk meer suikers, en wanneer je die frituurt wordt het acrylamidegehalte onnodig hoog. Overigens wil bereiden in de oven niet zeggen dat er helemaal geen acrylamidevorming plaatsvindt. Houd daarom ook hier de aanwijzingen op de verpakking aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
RMvdT als je dit als antwoord had gegeven ipv reactie met bijbehorende bron dan had jij het beste antwoord. Maar je gaf het als reactie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Allereerst: alle friet die u in de oven doet, moet hiervoor geschikt zijn, dus "ovenfriet".
Vervolgens moet u de oven altijd eerst voorverwarmen. Doet u dit niet dan krijgt u slappe friet. Zelf bereid ik altijd friet in de oven. Lidl heeft heerlijke ovenfriet en de Aldi ook. Het wordt lekker krokant. Aviko is inderdaad ook prima, maar wel veel duurder.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joro vraagt niet hoe je het moet bereiden, maar waarom aviki overfriet niet verbrand/slap wordt en normaal friet wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt kaaskoekie!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding