wat zijn de hoofdpunten van de voedselinspectie? waar letten ze op? (algemeen)

Wat doet de voedselinspectie eigenlijk? Ze controleren het voedsel, het bedrijf, ... op wat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

De HACCP regelgeving ( van EU) schrijft regels voor wat betreft regels in de horeca, zoals in de keuken.

De besproken regels in deze wetgeving zijn dus de punten waar naar gekeken worden bij een inspectie in de keuken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/HACCP

http://www.euronorm.net/content/template.php?itemID=43
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze voedselinspectie heet NVWA.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bestaat uit 7 onderdelen:
5 divisies, een stafdirectie en bureau Risicobeoordeling & onderzoeksprogrammering. De organisatie staat onder leiding van een inspecteur-generaal. Hij vormt samen met de plv. inspecteur-generaal en de directeuren de directieraad van de NVWA.

http://www.vwa.nl/organisatie

Dit zijn de hoofdpunten, samengevat in de missie:
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bewaakt de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, en handhaaft de natuurwetgeving.

Met andere woorden:
Zij letten op alles wat met ons voedsel te maken heeft.
Hygiene in restaurantkeukens en voedingsfabrieken.
Toevoegingen van allerlei stoffen.
Waar komt het vandaan, waar gaat het naar toe.

Werkzaamheden NVWA in vogelvlucht:
http://www.vwa.nl/organisatie/over-de-nvwa/werkzaamheden-nvwa-in-vogelvlucht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De voedselinspectie" is een breed concept.

Er is één officiële instantie in Nederland die hiermee belast is: de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (de NVWA), maar er zijn ook talloze private instellingen die ook controles uitvoeren (advies bureaus, certificerende instellingen...), en heel belangrijk: in feite zijn alle levensmiddelenbedrijven bij wet verplicht om zelfcontrolesystemen te implementeren.

Dus feitelijk is de missie van de NVWA een soort van tweetrapsraket:
- Als toezichthouder is haar taak checken of de bedrijven zich houden aan hun eigen regels.
- Als het fout gaat, opsporend en handhavend optreden met boetes en dergelijk.
Op de site van de NVWA kan je zien wat de kerntaken zijn (zie link)

Maar je vraag is wat de 'hoofdpunten' zijn.
Voedselveiligheid rust op twee pilaren:
- Basisvoorwaarden: en dat zijn (zoals de woord het al zegt) kernbegrippen zoals voldoende hygiëne van mensen en materialen, bouwkunde, ongediertebestrijding, voldoende opgeleid personeel, enz.
- Zelfcontrolesystemen: alle levensmiddelenbedrijven moeten beschikken over een zogenaamd "HACCP-plan", en hierin staat omschreven hoe een bedrijf zelf zorgt en aantoonbaar maakt dat voedsel dat ze produceren veilig is. En dat is ook heel erg breed.
... en daarnaast heb je specifieke wettelijke eisen met betrekking tot concrete aspecten zoals etikettering, traceerbaarheid, omgaan met afval, enz.

De NVWA, zeker na de vele bezuinigingen van de laatste jaren, kan simpelweg niet alles controleren, dus kiezen ze een aantal speerpunten:
- Controle van de veiligheid van de grondstoffen, waarbij extra gecontroleerd wordt op producten geïmporteerd van buiten de EU.
- Bij productiebedrijven en Horeca is er altijd sowieso uitgebreide aandacht voor hygiëne en bouwkunde.
- Controle van de HACCP-plannen, waarbij deze regelmatig worden gecontroleerd door middel van audits.
- Controle van de traceerbaarheid, en heel belangrijk, de zogenaamde 'meldingsplicht'. Dat houdt in dat als een bedrijf zelf constateert dat er iets mis gegaan is, dan moeten ze dat onmiddellijk zelf melden bij de NVWA. Als je dat niet doet en wordt je alsnog betrapt, dan krijg je écht een probleem.
- Etikettering is al jaren geen speerpunt meer, behalve wat betreft het correct vermelden van allergenen (b.v. pinda's, melk)
- Monsters nemen voor chemische en microbiologische controle in alle stadia van de voedselketen (vele duizenden monsters per jaar)

Check ook de 2e link.