Maakt het uit of je je energie uit suiker of zetmeel haalt?

Een normaal voedingspatroon bestaat uit overdag brood en 's avonds aardappels. Nu is het verstandig niet teveel suikers in te nemen, omdat je daarmee snel over je dagelijkse limiet heen schiet en dik wordt.

Maar is dit de enige reden dat je met suiker op moet passen? Zijn suikers verder gelijk aan zetmeel? En zou je, afgezien van het feit dat het slecht voor je tanden is en je een vezelbron mist, je brood en aardappels uit je voeding kunnen laten en dagelijks een kopje suiker kunnen eten voor je koolhydraatbehoefte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers.
Suikers zijn onder te verdelen in natuurlijke suikers zoals lactose (melksuiker), fructose (vruchtsuikers) en saccharose (pure suiker).
Uit deze koolhydraten wordt in het lichaam glucose gevormd, de brandstof die ons lichaam nodig heeft om te presteren en die bij ieder mens in het bloed zit.

Aanbevolen wordt om de helft van de voeding uit koolhydraten te laten bestaan. Het beste zou zijn de produkten die veel saccharose bevatten zo weinig mogelijk te nemen, omdat hierin veel vetten zittten.
In plaats van saccharose kan je beter zetmeel nemen zoals pasta, rijst, volkoren produkten enz. omdat deze 'complexe' koolhydraten langzamer door het lichaam worden verteerd. Zij hebben een kleinere kans om als vet te worden opgeslagen en bovendien bevatten ze ook veel voedingvezels.
De koolhydraten uit suikers (enkelvoudige suikers of -koolhydraten) worden snel verteerd en zullen eerder als vet opgeslagen worden omdat het lichaam onvoldoende tijd heeft om de calorieën te verbranden. Enkelvoudige suikers zitten oa in fruit, vruchtensappen,snoep, koek, cake, frisdranken en vooral de saccharose ( bijv. kristalsuiker) kan je dus beter zo veel mogelijk vermijden.

Als je enkelvoudige suikers neemt zal ook je bloeddruk relatief snel stijgen om vervolgens nog sneller te dalen. Hierdoor zal je je moe en slaperig gaan voelen en zelfs nog meer naar suikers doen verlangen. Suiker kan met recht een verslavend middel worden genoemd!

Vermijd dus zoveel mogelijk enkelvoudige koolhydraten. Anders gezegd; vermijd produkten die bol staan van geraffineerde suikers, zoals bijv. frisdrank, drop, winegums enz. Zij bevatten loze calorieën en geen belangrijke voedingsstoffen.
Zorg dat je zowel de complexe koolhydraten ( brood, pasta, aardappelen) binnenkrijgt,
als de simpele (enkelvoudige) koolhydraten (fruit).
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, er zijn nog meer redenen dat suiker (in de betekenis van bietsuiker, rietsuiker, etc.) niet zo goed is. Er zit bijvoorbeeld heel weinig vitaminen en mineralen in vergeleken met andere koolhydraatbronnen, zoals fruit, graan(producten), peulvruchten etc. Als je die laatste groep dus vervangt door een beker suiker, krijg je makkelijk een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen.
Ook krijg je als je suiker (in de betekenis van bietsuiker, etc.) eet, vooral veel monosachariden ("snelle suikers") binnen, en als je veelzetmeelproducten gebruikt meer polysachariden ("langzame suikers"). Dat zijn beide koolhydraten, maar monosachariden worden direct opgenomen in je bloed, en bij polysachariden moet het eerst 'in stukjes gebroken' worden. Als je veel monosachariden binnenkrijgt, kan dat als gevolg hebben dat je bloedsuikerspiegel te snel stijgt en daalt, en dat is niet gezond.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je moet overigens opletten welke definitie van 'suiker' je gebruikt, omdat er anders nogal wat misverstanden ontstaan. Vaak wordt er het product suiker mee bedoeld (bietsuiker, soms ook wel rietsuiker). Maar het woord suiker kan ook gebruikt worden als men koolhydraten bedoelt. En sommige mensen gebruiken het woord suiker weer voor alleen bepaalde soorten koolhydraten.
Suikers wordt meestal gebruikt voor koolhydraten, danwel bepaalde soorten koolhydraten, maar men zou het ook wel eens kunnen gebruiken als men een opsomming van bietsuiker, rietsuiker, etc. bedoet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, maar toch een paar correcties:
- "Suikers" (in de zin van riet- en bietsuiker) zijn géén mono- maar disachariden. Het blijven wél snelle suikers. Monosachariden vind je in bepaalde soorten fruit (b.v. druiven) en honing.
- Disacharyden worden niet direct opgenomen in je bloed, monosachariden wel, maar die moeten eerst afgebroken worden door enzymen in de maag. Het hele proces komt op gang binnen een paar tientallen seconden, en binnen een paar minuten zijn alle suikers opgenomen (vandaar de "roes" die je krijgt van zoetwaren) Voor zetmeel komt het pas goed op gang na enkele minuten, en het duurt ook langer voordat alle suikers opgenomen zijn. Met suikers wordt doorgaans bedoeld mono- en disachariden, en alles wat groter is valt onder de polysachariden.
Koolhydraten is de benaming voor de hele groep.Strikt genomen zijn organische moleculen bestaande uit koolstof, waterstof en zuurstof waarbij waterstof en zuurstof in een verhouding 2:1 staan.
Vandaar de naam "Kool-Hydraten", want een molecule bestaat doorgaans uit n aantal C-atomen, dezelfde hoeveelheid O-atomen, en 2× zo veel H-atomen, en dat kan je schrijven als:
Cn (H2O)n , waarbij n=aantal atomen
"Hydraten" betekent waterbevatend, voor de goede orde,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi, je hebt helemaal gelijk, het zijn natuurlijk disachariden en ook die moeten eerst uit elkaar gehaald worden, stom van me. Websites als het Voedingscentrum en Wikipedia noemen suikers als naam voor koolhydraten als geheel, dus niet alleen voor monosachariden en disachariden. Op zich is dat ook wel logisch, ook polysachariden en oligosachariden zijn immers sachariden, suikermoleculen.
Wat je zegt klopt, zetmeel in brood wordt zo snel afgebroken dat het behalve voor je tanden niet uitmaakt in welke vorm je koolhydraten opneemt. De glucosepiek na de voeding is dezelfde na opname van sucrose als na de opname van hetzelfde gewicht aan zetmeel.