Hoe kan het dat gedroogd fruit zoveel meer calorieën bevat dan vers fruit?

Op de website van gezondheidsnet staan calorieën van fruit en dan zowel van gedroogd als van vers.

Ik lees daar dat verse pruime 42 calorieën per 100 gram bevatten, gedroogde pruimen zijn 188 calorieën.
Voor appels 49 om 266 calorieën.

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/2807/is-gedroogd-fruit-een-verstandige-keuze

Kijk dat fruit uit blik meer calorieën bevat dat begrijp ik, door de toevoeging van siroop e.d., maar bij het drogen van vruchten voeg je niets toe.

Dus hoe komt het dat gedroogd fruit zoveel meer calorieën bevat dan vers fruit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Aan gedroogd fruit wordt slechts water onttrokken, dat geen calorieën bevat. Alle suikers en vetten die in het fruit zitten blijven bewaard, maar dan in geconcentreerde vorm, dus berekend per 100 gram product, bevat gedroogd fruit altijd veel meer calorieën dan vers.
Bij voorbeeld: een verse appel van 100 gram bestaat uit (ongeveer) 85 gram water en 15 gram droge stof (vooral koolhydraten en een beetje vitamines, mineralen, eiwit en vetten) die (ongeveer) 50 Kcal opleveren. Een verse appel bevat dus 50 Kcal/100 g.
Als je 70 g water verwijdert, dan hou je nog 30 gram gedroogde appel over, die nu nog maar 15 g water bevat, maar nog altijd exact 15 g droge stof bevat, en 50 Kcal oplevert, alleen nu in 30 gram product.
Als je 100 g gedroogde appel eet, dan krijg je 166 Kcal binnen, meer dan 3× zo veel.

Dat is ook de reden waarom noten zo gigantisch veel calorieën bevatten: omdat ze bijna geen water bevatten, en uit geconcentreerd vet en koolhydraten bestaan.

Daarnaast wordt aan gedroogd fruit vaak suiker toegevoegd. Dat levert uiteraard extra calorieën ten opzichte van het verse fruit dat alleen gedroogd wordt.

Wellicht aardig om te weten: in veel gevallen krijgt gedroogd fruit ook extra additieven, die bedoeld zijn om bederf en verkleuring tegen te gaan. Vaak zijn dat benzoaat (E211) tegen bederf en sulfiet (E150 en E221 t/m E228) tegen bederf en om de kleur te behouden. De maximale hoeveelheid additieven in gedroogde fruit is uiteraard bij wet geregeld.
O ja, en de extra calorische waarde van deze additieven is totaal verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan niet anders dan dat het aantal calorieën op gewicht is berekend. Bij gedroogd fruit is het water eruit. De stukjes zijn veel compacter, en dus zwaarder. Bedenk maar het verschil tussen een ons druiven en een ons rozijnen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, 1 gedroogde pruim is natuurlijk veel lichter dan een gewone pruim, dus heb je meer pruimen per 100 gram, en dus ook meer calorieën.
Soms staat er wel eens bij dat het gaat om droog gewicht of oorspronkelijk gewicht, maar meestal staat het er niet bij, en moet je er maar vanuit gaan dat het droog gewicht betekent.
+1
Dat komt voornamelijk dat het, als je het ergens koopt en niet zelf droogt, veel toevoegingen, o.a. suikers bevat.
Hier een stukje uit Marmelot:

Fruit drogen is leuk, lekker en gezond. Het is een goede manier om je dagelijkse portie "gezondheid" binnen te krijgen. Stop met het kopen van dat dure gedroogde fruit uit de winkels dat bovendien meestal vol suiker, zwavel en andere conserveermiddelen zit en maak je eigen gedroogde fruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Dit is echt onzin.
Vers fruit bestaat voor bijna 90% uit water. Dus per 100 gram vers fruit heb je 90 gram water (wat geen calorieen bevat). Bij het drogen verdamp je water en concentreer je dus de droge stof (suikers) en daarmee de calorieen.
Dit is vanwege het gewicht. Als je fruit droogt wordt het veel lichter. Maar in een verse appel of een gedroogde appel Zitten evenveel calorien alleen het een is gewoon veel lichter dan het ander