waar kan ik suikerbieten kopen??? Regio Alkmaar (Noord Holland)

Weet iemand toevallig een groente boer die hierin handeld?
Of heeft iemand het op de markt/ zwarte markt gezien?
Laat het me aub weten.
Mvg Roy

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Het overgrote deel van de bieten wordt geoogst tussen half september en half november. Later oogsten geeft risico's omdat de biet slecht tegen vorst kan. De verwerking vindt plaats van half september tot half januari. In deze periode wordt suiker uit de bieten gehaald. De rest van het jaar wordt gebruikt om de fabriek schoon te maken, te onderhouden en klaar te maken voor de volgende campagne. Ik geef je weinig kans dat er nog bieten te krijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je vergeten.
Niet een groenteboer handeld in suikerbieten.
Je zult daarvoor echt de boer op moeten tussen september en eind december.

Suikerbieten worden allemaal gelijktijdig gezaaid.
De boeren hebben een contract met de suikerfabriek.
De tijd wanneer je mag oogsten ,,hangt van de fabriek af,want die bepaald dat.
Als je bv september al moet oogsten, (leveren) dan krijg je iets hogere prijs als in december.
Omdat het suikergehalte dan wat minder is.
December krijg je weer extra toeslag vanwege extra tarra,en kans met bevriezing door evt nachtvorst.