Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Een kip van een kilo geeft dus plm 400 gram botten, die gooi je niet weg, hoop ik. Ik koop meestal een Franse scharrelkip van 1300 gram op de markt en daar eten we met ons beiden 3 x van, een keer de poten en vleugels, een keer de filets en van de botten met aanhang , ook vet en vellen, vooral die! maak ik, een super bouillon. Drie uur trekken en daarna al het resterende vlees van de botten peuteren en terug doen in de soep. Groentes erbij of wat dan ook.
Wie bang is van vet laat de bouillon afkoelen en schept het vet er af. Persoonlijk vind ik dat zonde. Beter die reep chocolade niet eten, die week.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kippen zijn vogels en hebben relatief lichte botten.
Een kippenkarkas weegt om en nabij de 400 gram. Dat lijkt best veel op een kip van een kilo, maar je moet wel bedenken dat je het karkas nooit brand- en brandschoon zal krijgen, en dat de ingewanden - die ook al snel een paar ons wegen - er tevoren vaak al uit zijn gehaald.

Dus als je een beetje handig bent met het fileermes, hou je van een kip van een kilo om en nabij de 600 gram kippenvlees over. Bedenk wel dat het borstvlees eerder gaar (en malser) is dan het overige vlees.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is juist sneller droog, omdat het veel korter moet bakken. Bak je het te lang, dan wordt het rubber. (net ls biefstuk en varkenshaas eigenlijk, affijn, alle heel magere vlees).
Potenvlees echter is steviger, moet langer garen en kun je zelfs stoven.
Eenmaal goed gegaard zijn beiden natuurlijk heerlijk mals ;) Het borstvlees is echter zelfs rauw zo zacht dat het uitstekend te eten is (als je niet bang bent voor salmonella ) ; dat hoef je met potenvlees niet te proberen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding