Waarom is een gekookt ei korter houdbaar dan een rauw ei?

Veel producten zijn na verhitting langer houdbaar. Denk hierbij aan verse melk na verhitting maken ze hier houdbare melk van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Van nature zit er een beschermlaagje op de schaal van een ei dat verdwijnt door koken of zelfs door afspoelen met water. Als dat laagje verwijderd is krijgen bacteriën de kans het ei binnen te dringen waardoor de kans op bederf groter wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook de verandering van de zuurgraad en het verkleven van het gestolde eiwit aan de vliezen spelen een rol om de toegankelijkheid van bacteriën in een ei te vergroten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij. Verduidelijkend en leerzaam antwoord.

Andere antwoorden (1)

een hard gekookt ei is langer houdbaar dan een rauw of zacht gekookt ei.
de dooier moet hard zijn.
rauwe eieren zijn het best houdbaar in de eierdoos, leg ze niet in de koelkast in het eiervak. bewaar ze in de doos waarin je ze koopt.