Waarom vermeld Albert Heijn geen ingrediënten op brood?

Op AH Tijger Bruin en bijvoorbeeld de Zaden en Pitten brood worden geen ingrediënten meer vermeld. Wettelijk hoeft op brood dat in de winkel wordt verpakt geen etiket, maar zelfs de bediening heeft geen idee en verwijst naar de klantenservice van AH. Waarom verbergt AH de ingrediënten van haar brood en vermeld ze deze niet gewoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Staat toch op onderkant ergens?
Is dit halfje of hele?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op half of heel, het staat er niet meer op. Ik heb een extra foto met de achterkant toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verbaast me ook niet dat de bediening het niet weet, daar het geen echte bakkers zijn op de broodafdeling, maar gewoon medewerkers die ook wel eens elders in de winkel staan en het liefst zo goedkoop mogelijk. Daarnaast hebben ze geen opleiding of wat. op het gebied van brood en banket.

Het beste antwoord

Goeie vraag (+), waarop ik helaas niet hét antwoord heb (dat zal je aan AH moeten vragen, wat uiteraard ook een optie is), maar wel wat uitleg.

Allereerst, en zoals je blijkbaar weet, zijn er uitzonderingen in de wet (Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen = WEL) die het mogelijk maken om voorverpakte levensmiddelen te verkopen zonder een ingrediëntendeclaratie (of überhaupt de naam of gewicht van het product) te vermelden op het etiket. Denk b.v. aan brood of gebakken kibbeling die je koopt op een marktkraam, take-away food, noem maar op... Als je geïnteresseerd bent, kan je de exacte regels lezen via deze link, in artikel 1, onder punt 4 van het WEL:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005310

In het geval van AH heb je twee soorten brood: brood wat uit de fabriek komt, en dat moet conform de regels een ingrediëntenlijst hebben, of brood wat in de winkel, op de plaats van verkoop, wordt verpakt, en dat brood mag zonder de lijst worden verkocht.
De vraag is natuurlijk *waarom* kiest AH om dit zo te doen, terwijl ze tot kort geleden alle broden de lijst van ingrediënten kregen. Even een paar mogelijkheden:
- Domweg, om geld te besparen in iets wat niet strikt noodzakelijk is.
- Om de kans op fouten bij verpakken in de winkel te verkleinen.
- Als je dezelfde type brood krijgt uit verschillende bakkerijen of de ingrediënten van die ene type brood kunnen variëren, dan heb je meerdere soorten verpakkingen niet nodig, en ook geen kans om fouten te maken.
- Om problemen met declaratie van allergenen te vermijden: als je een lijst van ingrediënten bezigt, dan MOET deze kloppen, zeker als er allergenen in het brood zitten (sowieso gluten, maar je kan soms ook noten, melk, enz. in het brood vinden) Als je niet verplicht bent om de lijst van ingrediënten te plaatsen, dan hoef je ook helemaal geen allergenen te declareren, en dan is het altijd goed. Niet klantvriendelijk, maar wel makkelijk.

Wat in ieder geval niet de reden zal zijn is dat ze iets willen verbergen, want ze hebben niets te verbergen. Met of zonder ingrediëntenlijst, brood moet aan alle normen voldoen. Misschien dacht je dat ze de additieven en E-nummers niet hoeven te vermelden, maar daar is er niets mis mee. Overigens, alle andere broden van AH bevatten toch additieven en dat staat keurig op het etiket vermeld.
Het valt nu op omdat dit anders is geworden, maar je had deze vraag waarschijnlijk nooit gesteld over brood van de markt, toch...?

Maar het blijft een mooie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je heldere antwoord (ik mag pas plussen vanaf niveau 2 hier op de site). Niet omdat het anders is geworden valt het op, ik kijk altijd op het etiket. Wat betreft brood zit er helaas tegenwoordig bijna altijd suiker in (of dextrose), god mag weten waarom (smaakt lekker, dus verkoopt beter) want suiker hoort volgens mij niet in gewoon brood. Ik kijk dus altijd op het etiket van een product of er gewoon suiker in zit of glucose-fructosesiroop. Dat laatste probeer ik te vermijden. Albert Heijn zou minimaal op de website de ingredienten moeten vermelden van (eigen) producten. Dat doet AH zelfs nu ook niet voor bijvoorbeeld brood in de AH online shop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het maken van brood moet je altijd suiker gebruiken, anders heeft gist geen voeding, zou het deeg niet rijzen, en zou brood een soort van baksteen worden na het bakken.
Wat voor suiker je gebruikt is een keuze, dat wel.
Thuis maak ik ook brood, en gebruik ik bruinsuiker en een scheutje honing.
Maar voor je geruststelling: het meeste suiker wordt "opgegeten" door de gisten, en vind je bijna niets terug in het brood. Het is inderdaad opvallend dat AH het nu anders doet, maar ook heel goed van je dat je altijd op de etiketten let!
Als ik jou was, zou ik AH hierop aanspreken.

Andere antwoorden (1)

omdat alles op internet staat, dit is gewoon een besparing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer netjes voor de klanten die een allergie hebben, maar geen mobiel met toegang tot internet. Niet dus....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je werkelijk een mobiel nodig om op internet te komen? Mensen met een allergie zonder internet zitten sowieso in de probemen ;) In de bieb is ook internet overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer wat duidelijk te maken. Als het erop zou staan weet je gelijk welke je wel kan nemen. (als je bv normaal nooit in de AH komt.) en lijkt me wel handig ja. Met je oostblok
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oostblok is kladblok... Kom je niet op internet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Em sinds wanneer kan je in de Bibliotheek brood kopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen, het staat niet op internet. en ook het meisje achter de brood-balie heeft geen idee en verwijst naar de klantenservice. Wat voor zin heeft het om de ingredienten NIET te vermelden? daarom ook mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Wat hebben ze te verbergen? Maak het duidelijk voor alle klanten. Ook voor de gene die allergie hebben.