Kun je zwaan eten?

kun je in nederland Zwaan eten en zo ja waar kan dat en hoe smaakt het

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Nee, niet in Nederland.
Het is een beschermde diersoort in ons land.
Dus weliswaar voor zover bekend (nog) niet in Nederland, maar wel in Frankrijk, Duitsland en de meeste oost-Europese landen.

De knobbelzwaan is een beschermde diersoort. Desalniettemin telt Nederland twee zwanenhouderijen waar honderden zwanen worden vetgemest. Als de dieren drie jaar oud zijn worden ze verkocht.

Het is op zich heel tegenstrijdig dat in Nederland de knobbelzwaan een beschermde diersoort is en tegelijkertijd wordt gekweekt voor de consumptie. Officieel schijnt dat te zijn toegestaan, de Dierenbescherming heeft hier enkele jaren gelden al eens tevergeefs actie voor ondernomen.

Maar in Nederland vind je ze (nog) niet op het menu.

http://plazilla.com/de-zwanenburger-binnenkort-ook-zwanenvlees-op-de-menukaart
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Knobbelzwanen waren zo ongeveer uitgeroeid in de vroege Middeleeuwen, misschien omdat ze niet al te schuw zijn en later weer heringevoerd als consumptiedier. De zwanenboerderijen zijn er nog steeds en doordat er niet op gejaagd wordt hebben we nu min of meer wilde knobbelzwanen in Nederland. Er is een Pools ras geintroduceerd met witte jongen, maar vroeger zagen we alleen knobbelzwanen met grijze jongen.

De wilde zwaan is nooit gedomesticeerd en deze mooie soort kun je in flinke aantallen rond de randmeren zien. De aantallen kleine zwanen zijn wat zorgelijker, en nemen nu al tien jaar met 5% per jaar af, na de tien jaar daarvoor met 10% per jaar te zijn toegenomen.

De smaak van zwanen schijnt niet al te goed te zijn (visachtig lamsvlees), maar de vogel is toch een typische prestigevogel op een menu, vroeger voorbehouden aan de adel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De knobbelzwaan is een beschermde diersoort. Desalniettemin telt Nederland twee zwanenhouderijen waar honderden zwanen worden vetgemest voor hun vlees, veren en vel.

Als de dieren drie jaar oud zijn worden ze geslacht. Zwanen kunnen 25 jaar oud worden.

De producten vinden vooral aftrek in Frankrijk en Duitsland, waar zwanenvlees als een exclusieve lekkernij wordt beschouwd. De zwanenhouderijen bevinden zich in de provincies Zuid-Holland en Urecht. De beesten worden buiten gehouden en zijn geleewiekt (blijvend gekortwiekt). De desbetreffende zwanenhouder waarbij de zwanen in beslag zijn genomen beschikte niet over een vergunning.
Het smaakt net als lever.