Hoe lang kun je tomaten en ongekookte aardappels in de koelkast bewaren?

Ik weet dat het niet aangeraden wordt om aardappels en tomaten in de koelkast te bewaren, maar ik zit op kamers en hier is het bijna de hele dag 20 graden. Ik heb helaas geen koel plekje behalve de koelkast (temperatuur zal iets onder de 7 graden celcius liggen). Ik heb meestal eten voor een week mee, maar de producten die niet lang meegaan, eet ik al de eerste of de tweede dag op. Is het dan slimmer om mijn eten in de koelkast te leggen, of gewoon op mijn kamer? Wat is een soort van maximale tijd dat je de groenten in de koelkast kan laten liggen zonder dat het onsmakelijk wordt (ivm de omzetting van zetmeel naar glucose). Ik snap dat er geen echte maximale tijd is, maar misschien weet iemand dit ongeveer uit ervaring

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

tomaten, verse, kun je ongeveer een week in de koelkast, groentelade onderin bewaren.

de aardappelen, ongeschild en ongekookt, kan je buiten de koelkast bewaren een paar weken op een koele (donkere) plek.

zodra ze geschild en ongekookt zijn, dan zou ik ze binnen 2 dagen gebruiken/koken en steeds onder water staand bewaren,
liever zou ik ze meteen koken en gekookt in een tupperware bewaren, je kan ze oppiepen in de magnetron, of pure van maken of ze bakken
gekookt kan je ze wel 3 dagen bewaren/ gebruiken in de koelkast.

Toegevoegd na 3 minuten:
de aardappelen kan je ook onderin de groentelade bewaren, langer dan de tomaten. waarschijnlijk meer dan 2 weken, ligt er ook aan hoe vers ze zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uit ervaring - en niet meer dan dat - weet ik dat je tomaten zolang ze gaaf zijn minstens een week in de koelkast kunt bewaren, soms zelfs wel twee.
Aardappelen heb ik nog niet geprobeerd, want dat is nooit nodig geweest, maar alle andere knollen en bollen in de groentela houden het ook zeker makkelijk een week uit.

Bij beide voedingsmiddelen is het overigens vrij eenvoudig te zien, voelen en ruiken of ze nog eetbaar zijn. Zonder schimmel of rotte plekken kun je ze prima eten, en is er in de praktijk weinig tot niets aan de smaak veranderd.

Als je voor een week eten meeneemt, is dat dus nooit een probleem. Vermoedelijk zouden ze het zelfs op de fruitschaal nog wel bijna de hele week volhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardappelen ongeveer 2 weken, tomaten een stuk korter (ongeveer een week in de koelkast, maar daar worden ze er niet lekkerder op). Om plek in je koelkast te sparen: doe je aardappelen en apart de tomaten in een flinke plastic tas en hang die uit het raam.

http://www.24kitchen.nl/info-fun/food-facts/aardappels-bewaren

http://www.24kitchen.nl/info-fun/kookvragen/tomaten-bewaren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tomaten kun je wel een week in de koelkast bewaren dat doe ik ook en heb er nooit problemen mee daarna merk je pas dat de smaak minder word maar het is maar voor een week zoals je aangeeft.

Aardappels mag je nooit in de koelkast bewaren want dan gaan ze zoet smaken.

De beste optie is volgens mij om aardappels gewoon in die 20 graden te bewaren maar dan wel op een donkere plek.

Voor de aardappel vraag heb ik een bronnetje toegevoegd.