Kunnen vitamines stuk gaan, bij invriezen van voedsel?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik las die bewering in een artikel van een Chinese voedingsdeskundige, en vraag me af of die gelijk heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Invriezen heeft geen groot negatief effect op het vitaminegehalte van voedingsmiddelen. Sommige soorten groenten en fruit worden geblancheerd voor het invriezen, om enzymen uit te schakelen die voor achteruitgang van de kwaliteit zorgen. Dit blancheren kan een verlies aan vitamine C veroorzaken (15 tot 20%).

Bij het invriezen van vlees, vis en gevogelte gaan nauwelijks vitamines verloren, omdat de vitamines in deze voedingsmiddelen (vitamine A en D) niet gevoelig zijn voor lage temperaturen. Bij het ontdooien zullen naast het verlies aan water ook wateroplosbare vitamines verloren gaan. Bij het invriezen en ontdooien van gepureerd of fijngesneden voedsel gaan er veel meer vitamines verloren dan bij onbewerkt voedsel. Tijdens het bewaren van ingevroren voedsel blijven de vitamines over het algemeen goed bewaard, mits de verpakking luchtdicht is afgesloten.
-------------------------------
De in wateroplosbare vitamines (alles behalve A, D, E en K) kunnen wel wat verminderen maar ze worden niet stukgeprikt door ijskristallen ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, indien de vriezer geen diepvries functie heeft. Hoe minder sterren hoe minder snel ingevroren wordt.
De capaciteit van de vriezer is dus heel belangrijk. Hoe sneller de temp. van minstens -18 C. bereikt wordt, hoe beter. Nog beter is een vriezer die kouder dan -18 C. kan vriezen.
De vriezer thuis stabiliseert voedingsmiddelen in de staat waarin ze zich bevinden, de temperatuur daalt relatief langzaam (gem.24 uur). Dat kan een negatief effect hebben op de celstructuur, doordat er grote ijskristallen
worden gevormd.
Voedsel bestaat uit weefsel die opgebouwd zijn uit cellen.
Deze cellen bestaan hoofdzakelijk uit celvocht, waarvan het hoofdbestanddeel uit water bestaat. Brengt men dit celvocht op een temperatuur onder het vriespunt, dan wordt het ijs.
Bij traag invriezen is de ijskristalstructuur zeer groot, de celwand zal scheuren en er vloeit nog vloeibaar celvocht weg. Hiermee verlies je dan voedende waarde en kwaliteit en de voedingsmiddelen worden ook nog eens droger.

Door vlug in te vriezen worden heel snel en heel kleine ijskristallen gevormd. Zo scheurt de celwand niet en blijft de cel onbeschadigd. de voedende waarde en de smaakeigenschappen blijven bewaard en zodoende de kwaliteit behouden.

Het is dus belangrijk de spullen die je in de vriezer doet,zo snel mogelijk op een temperatuur van minstens - 18 graden C. te brengen.

Industrieel ingevroren voedsel is heel snel ingevroren. Vaak wordt er ingevroren met geventileerde koude lucht of met vloeibaar CO2 (koolzuur) of vloeibaar N2 (stikstof)Bij diepvriesproducten die je koopt, is dus weinig verlies aan voedingswaarde. Om dit te bewaren moet je ook zorgen dat deze producten zonder veel koudeverlies zo snel mogelijk thuis in je vriezer komen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mis geloof ik het woord vitamine?