Jawel, maar de meesten zijn niet lekker en is niet het mais dat je gewend bent uit de supermarkt. Het meeste mais wordt verbouwd voor veevoer en voor industriële doeleinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u het grondig wast is het eetbaar ja.
Veel boeren gebruiken gif en/of andere chemicalien die u er eerst goed af wil wassen.

Echter is mais stelen van een maisveld niet aan te raden tenzij u graag ruzie met de boer wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhm... Als ik mais uit de supermarkt koop was ik die niet,
de boer doet dat ook niet bij het oogsten...
Die giftigheid valt als het goed is wel mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer er maïs kolven aan de stegels zitten worden deze echt niet meer gespoten. Daarnaast zal het sowieso wel mee vallen met de giftige stoffen in de maïs omdat deze als voer moet dienen voor koeien. Het zou niet echt handig zijn als de veehouder met bijvoorbeeld zijn melk blijft zitten omdat hij deze niet kan verkopen omdat er te veel giftige stoffen inzitten.
Alleen de suikermais is voor consumptie bestemd.
Je hebt namelijk meerdere soorten mais en het is niet altijd aan te raden om ervan te eten. Zo is er mais die speciaal voor dierenvoer bestemd is. Deze krijgt meer mest en komt van een fosfaatverzadigde bodem. Lekker is hij niet want hij is niet rijp. In het algemeen wordt deze compleet met blad, stengel en kolven verhackselt en ingekuild.

Suikermais wordt in een zg. melkrijp stadium geoogst. De korrels zijn dan tot bovenin warmgeel van kleur en nog niet ingedeukt.
Ze zijn er in een extra zoete en in een zoete variant.

Verder is er mais die wordt gebruikt om energie op te wekken (biogas) siermais voor in een bloemvaas/pot voor sier. Zelfs de pofmais is een aparte soort. Dit is een soort dat meer vocht in de korrel vasthoudt.
amc