Waarom is vers stokbrood zo kort houdbaar?

Vandaag kopen is vandaag eten. Morgen is het al minder prettig om te eten, maar overmorgen is het keihard.

Waarom?

Gewoon brood blijft immers vele dagen prima te eten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Stokbrood is de Nederlandse naam die gebruikt wordt voor “baguette”, een Franse broodsoort. De letterlijke vertaling van het Franse woord “baguette” is “stokje”. De naam is voortgekomen uit het gebruik dat het brood vroeger als een lange sliert deeg aan een stok werd gedraaid om deze boven het vuur te bakken. De inkepingen van de baguette moeten nog terug doen denken aan het toenmalige uiterlijk van het brood. Nederland kent het stokbrood eigenlijk pas sinds de jaren 70. Het Nederlandse stokbrood is anders dan de Franse soort. In Frankrijk gebruikt men zuurdesemgist, terwijl men in Nederland bakkersgist gebruikt. Daarnaast gebruikt men in Nederland gewoon meel en in Frankrijk harde tarwemeel.

In Frankrijk bakken ze de baguettes aan de lopende band. Ze worden namelijk al gauw hard en de versheid gaat snel achteruit. Hebt u een stokbrood vers gekocht, dan kunt u vlak voor gebruik het brood met wat water besprenkelen en even in de oven opwarmen. Zo smaakt het weer lekker vers.

Stokbroden koopt u bij de bakker of bij de supermarkt. U moet er meestal wel snel bij zijn. Stokbroden zijn ’s middags vaak al uitverkocht. In de supermarkt vindt u ook vaak de stokbroden die u thuis af kunt bakken. Deze zijn vaak langer houdbaar. Raadpleeg voor de uiterste houdbaarheidsdatum de verpakking. Pistolets zijn kleine stokbroodjes. Ze worden ook petit pains (letterlijke vertaling: kleine broden) genoemd. De kleine broden worden op verschillende manieren gebakken, met verschillende granen (bruine of witte) en toevoegingen (sesam, maanzaad, zemelen, etcetera).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is nu het antwoord op de vraag?
AWM
14 jaar geleden
Plakken en knippen kan iedereen. Nu nog antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het toch gelezen dat het na een aantal uurtjes niet meer vers is. Zo ook in mijn antwoord dat er harde tarwemeel wordt gebruikt waardoor het zo kort houdbaar is. Simpel toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer van alle negatieve reacties! Je hebt moeite voor me gedaan om me van een antwoord te voorzien door het op te zoeken en een link te plaatsen.
Hoewel het inhoudelijk gezien wellicht niet het beste antwoord op mijn vraag was, waardeer ik je moeite door deze vraag als beste antwoord te noteren. Ik had graag een aantal andere antwoorden nog willen belonen met een + maar helaas heb ik nog niet voldoende punten omdat te kunnen doen. In ieder geval dank ik iedereen voor de antwoorden!

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dat komt omdat het brood zelf minder dik is en eerder uit droogt. Een vloer brood blijft ook langer vers dan een (bus) hoog brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vers (en echt stokbrood), na een paar uurtjes al niet meer vers is......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stokbrood wordt al harder gebakken en daarom is het al droger dan gewoon brood.
Maar de andere dag kun je het wel oppiepen.Maak het stokbrood een beetje nat en doe hem in een voorverwarmde oven (200 graden)en laat hem er ongeveer 5 minuten inzitten.Kijk of ie dan weer lekker knapperig is,zo niet nog een paar minuutjes terug in de oven doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In stokbrood zitten geen zg 'broodveredelingsmiddelen'
(of broodverbeteraar)
Het recept bestaat alleen uit bloem, gist en water. Als je lekker brood wil bakken meng je er o.a. ook een ei, wat olijfolie of boter door én wat broodverbeteraar, waardoor het langer vers blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hè, hè, ik dacht dat het goede antwoord niet meer ging komen! +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha dat is het dus....+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed. En behalve event. broodverbeteraars is het ook
het gebrek aan zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@klein50: daarom noemde ik ook het zout niet als ingrediënt.
Dat komt m.i. doordat er weinig tot geen vet in zit en daarom snel uitgedroogd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stokbroden zijn luchtiger dan dan gewoon brood.En ze zijn meestal ook niet verpakt, dus drogen ze ook in een mum van tijd uit