Hoe moet je frituren?

Ik ben nu alleen thuis en ik mag patat enzo frituren maar hoe moet het eigelijk precies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.6K

Het beste antwoord

1. Kijken of er genoeg vet in de pan zit (staat een streepje aan de binnenkant van de frituurpan)
2. Frituur aanzetten op 180 graden
3. Wachten tot het lampje uit is

PAS OP! HEET!

4. mandje uit het vet halen
5. bevroren patat in het mandje (vooral niet teveel anders daalt de temperatuur van het vet teveel en krijg je bleke slappe patat)
6. Pas op tijdens het vullen van het mandje want het ijs op de patat zorgt dat het frituurvet erg kan gaan spetteren
7. Kijk op de verpakking hoelang de patat in de frituur moet.
8. even uit laten druipen en het mandje legen in een schaal en dan wat zout erover strooien
9. proces herhalen als je nog niet genoeg patat hebt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bij stap 7 natuurlijk nog wel even het mandje laten zakken in het frituurvet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat ik altijd doe is de friet minstens een half uur van tevoren uit de vriezer halen en op het aanrecht uit elkaar leggen zodat het alvast kan ontdooien, hetzelfde met de frikandellen of kroketten of andere snacks, je hebt dan als voordeel dat het vet niet zoveel afkoelt en het voorkomt meteen dat spatten en soms enorm bruisen van het frietvet.

Vervolgens de frietpan aan , wanneer deze op temperatuur is even het mandje omhoog, friet erin en langzaam laten zakken.
Ik zelf houd als gemiddelde 4 minuten aan, als je nieuw frituur olie hebt duurt het langer om mooie krokant en bruin gebakken frietjes te krijgen .

Friet en snacks kun je het beste in 2 aparte bakken frituren, omdat de snacks er voor zorgen dat je de olie sneller moet verversen vanwege al die kruimels van kroketten die achter blijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee goeie antwoorden hiervoor :-)

Nog één toevoeging: als je verse aardappelen gebruikt om frites te maken dep die dan goed schoon met een theedoek voor je ze in de frituur doet. Doe je dit niet, dan kan het vet of de olie over de rand van de frituur komen.

Bij diepvriesfrites heb je dat probleem overigens niet.