Hoe kan ik het beste chocolade smelten?

Ik wil deze week fruitsates maken en die dippen in gesmolten chocolade. Ik heb al een beetje gekeken op het internet en zag de techniek au bain marie. Nou wil ik dit wel proberen maar wat voor schaal kan ik dan het beste gebruiken? Een rvs schaal of een hittebestendige glazen schaal?
Andere technieken dan deze zyn ook welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Ik zag ze het afgelopen week op de cookery school in een glazen kom doen. Ik denk dat rvs te warm wordt, en dat de chocola dan gaat schiften.
Dus glas of kunststof
anneliez
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Nooit een speciale marieschaal gebruikt. Alleen maar extra ruimte in de kast ;)
Je kan inderdaad het beste au-bain-marie doen. Volgens mij maakt het niet uit wat voor schaal je gebruikt, als het maar tegen de hitte kan en in een pan (met water dus) past. Zelf smelt ik ook wel hagelslag of stukjes chocola in een kommetje in de magnetron, scheutje koffiemelk er door tegen het stollen en voor een wat romigere smaak, en regelmatig even doorroeren :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe smelt je chocolade?

Er zijn twee manieren om chocolade te smelten: in een warmwaterbad (au bain marie) of in de magnetron:

1. Warmwaterbad

Hiervoor zijn speciale au bain-mariepannen te koop, maar een gewone, niet te lage pan met heet water en een daarin passende metalen hittebestendige kom of een tweede pan, werkt net zo goed. Let erop dat de bodem van de kom of pan niet de bodem van de pan met water raakt, anders treedt er oververhitting op. Breek de chocolade in kleine stukjes, op deze wijze wordt de smelttijd gereduceerd. Reguleer het vuur zodanig dat het water in de onderste pan heet is maar niet kookt. Doe de chocolade in de bovenste pan en roer regelmatig. Van de diverse soorten chocolade is pure chocolade het meest hitte bestendig. Vooral melk en witte chocolade smelten zeer makkelijk en branden gemakkelijk aan als je niet goed oplet, daarom moeten deze goed geroerd worden.

2. Magnetron methode

Plaats de chocolade in stukjes in een magnetronbestendige schaal en verhit het in de magnetron gedurende 30 seconde. Haal de schaal uit de magnetron, roer en plaats de schaal weer terug in de magnetron voor nogmaals 30 seconden. Herhaal dit totaal de chocolade gesmolten is. Waarschijnlijk ben je geneigd om de tijdsintervallen te verlengen, maar hou in je achterhoofd dat chocolade zijn vorm behoudt totdat er geroerd wordt. Bepaal niet alleen de tijd aan de hand van hoe het eruit ziet. Wanneer de chocolade vrijwel geheel is gesmolten, haal het dan uit de magnetron en roer het vervolgens door en laat de warmte doordringen totdat alles gesmolten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf gebruiik ik altijd een RVS ronde beslagkom die ik in een pan met een klein laagje zacht kokend water hang.
RVS wordt snel warm en eigenlijk is de stoom van het water al genoeg om de chocolade te laten smelten.
Je kunt ook gewoon een steelpannetje nemen en dit boven de stoom van een wijdere pan met licht kokend water houden en met je andere hand de chocolade roeren.
Je moet dan wel oppassen dat je pols niet boven de hete stoom komt, maar dat regelje door de steel van de pan van achteren vast te pakken.

Voor een afbeelding hiervan verwijs ik je naar mijn bron.
amc
11 jaar geleden
idd is rvs het beste om te gebruiken
en nog een tip gebruik pure chocloade met het hoogste cacao gehalte wat je kan vinden in de winkel - rond de 70 % dit ivm het smelten en klontjes ed