Kan je een wok nog gebruiken als je de anti aanbaklaag eraf schuurt ?

De anti aanbaklaag van mijn wok bladert af, waardoor de rommel ook in mijn voedsel terecht komt.
Nu wil ik het er af schuren.
Kan ik die wok dan nog gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou maar een nieuwe wok kopen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een echte wok heeft geen antiaanbaklaag

Het beste antwoord

Een "echte" wok, zoals in de traditionele Aziatische keuken wordt gebruikt, heeft geen antiaanbaklaag die los komt. Een ouderwetse wok van plaatstalen of gietijzer wordt eerst 'bereid' door deze te branden, en een zeer kleine hoeveelheid arachideolie zo ver te laten verbranden, dat het aan het metaal hecht, nooit meer los komt en zorgt voor de antiaanbak eigenschappen (en de zwarte kleur, trouwens)

Wat je hebt is een moderne wok, waarschijnlijk van aluminium, met een teflon laag. Deze laag kan zeker los raken, en het is beslist niet aan te raden om hierin te koken. Het is bekend dat teflon, zoals veel andere verbindingen van fluor, schadelijk is voor de gezondheid. In de hoeveelheden die onder een normaal gebruik los komen tijdens het koken, is dat geen enkel probleem, maar als je hele lappen teflon gaat eten, is dat een ander verhaal.

De wok helemaal kaal scheuren lost het probleem van de losse teflon op, maar niet het probleem van de antiaanbak eigenschappen van de pan. Zodra de teflon weg is, zal je voedsel snel gaan aanbranden, en het is maar de vraag of het materiaal van je wok geschikt is om zonder de teflon laag te gaan bakken.

Ik zou dus de wok wegdoen, en een nieuwe kopen, en dan ook meteen beslissen wat voor wok wil je hebben: een traditionele, zonder teflon (die gaan nooit kapot, en hoe langer je deze gebruikt, hoe beter ze werken, maar ze werken alleen op een gasfornuis), of weer eentje met teflon (die minder duurzaam is, maar voor alle warmtebronnen geschikt is)

Zie de link voor een eenvoudige instructie hoe je een wok kan behandelen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Een afgebladerde wok moet je niet meer gebruiken ,door de hoge hitte van wokken komen er gifstoffen van de anti aanbaklaag laag vrij ,en dat is giftig.