Waarom eten wij wel verse komkommers rauw, maar geen augurken?

Komkommers en augurken zijn van dezelfde familie en toch eten we geen augurken zo vers geplukt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.4K

Antwoorden (4)

Augurken uit het zuur zijn lekkerder.
En ze zijn langer te bewaren doordat ze zijn ingemaakt. Misschien dat dat ook een rol speelt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je ze wel rauw eten?
walter
11 jaar geleden
Volgens mij kan het wel. Zoals je zegt, het is een soort komkommer.
Omdat een augurk geen smaak van zichzelf heeft:

"De augurk behoort net als de komkommer tot de soort Cucumis sativus, maar het zijn geheel verschillende rassen. De augurk mag geen smaak van zichzelf hebben; de komkommersmaak moet geheel ontbreken."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan zou je hem wel kunnen eten met wat peper en zout erop?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De augurk MAG geen smaak van zichzelf hebben? Van wie niet eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vast wel Valerie77, maar wat heeft dat voor zin? Iets zonder smaak, met peper en zout? Eet dan alleen peper en zout.... @ Ettol: Geen idee, ik haal het ook maar van wikipedia...
De lange komkommer met zijn soms geribbelde en meestal donkergroene schil (de witte zie je vrijwel niet meer) komt in vele variaties voor.
Een aantal hiervan is bij uitstek geschikt om te worden verwerkt in salades, andere lenen zich goed om te worden gestoofd en weer andere zijn prima voor de inmaak. Komkommer is 2 keer per jaar, namelijk in de lente en in de herfst, geschikt voor de inmaak om er dan dus augurken van te maken. Doorgaans worden ze per stuk verkocht of per gewichtshoeveelheid, zoals de kleine
voor de inmaak.
In feite kan je dus lange komkommers net zo goed inmaken als augurk, ware het niet dat het iets arbeidsintensiever is. Ze moeten namelijk dan eerst in plakjes gesneden worden.
De bekende zure bom kan in zijn geheel in het zuur worden gelegd en zoals ze altijd zeggen, klein maar fijn.
Ze zijn wat minder waterig dan de lange komkommers en blijven daarom steviger.
Daarom zijn ze qua mondgevoel ook iets harder dan de lange komkommers en wordt de voorkeur gegeven aan de lange komkommer om rauw te eten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Verse augurken worden niet rauw gegeten, ze moeten na de oogst zo snel mogelijk worden ingelegd in azijn, al dan niet met suiker. Bij bewaren worden augurken snel geel en slap, bovendien schimmelen ze snel. eenmaal ingemaakt zijn ze lang houdbaar., ook na openenen mits koel bewaard.
amc
11 jaar geleden
Het is een groot misverstand, dat verse augurken niet lekker zouden zijn.
Ik heb ze jarenlang gekweekt om zo op te eten, ze zijn knapperig, fris van smaak en gewoon heerlijk.
Er zit meer smaak aan dan aan de meeste komkommers!
Voor mensen die maagklachten krijgen van het eten van komkommer, krijgen dat niet, van het eten van verse augurken.
Waarom we dan geen verse augurken eten is me dan ook een raadsel, ze zijn niet eens te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ed, ik ben het met Panteao eens dat Wiki zijn info moet aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is toch bekend dat lang niet alles klopt of achterhaald is!
30 jaar geleden wist ik dit al, augurk uit het vuistje, sappig, knapperig en smakelijk. ;-)
amc
11 jaar geleden
Ik denk toch dat het eraan ligt uit welk zaad (ras/soort) de augurk stamt. In Duitsland zijn ze wel vaker te koop om zelf in te maken. Ik heb ze uiteraard eerst eens vers geproefd. De soort die ik proefde was ietwat bitter, niet sappig en hard. Kortom die was niet lekker rauw.
Ed, jij zal dan een zachter ras gekweekt hebben en misschien zijn ze inmiddels ook van de bitterheid bevrijd in de nieuwere kweekcultuur. Ik spreek van zeker 20 jaar geleden dat ik ze rauw proefde. :) Ingemaakt waren ze echter niet meer bitter en lekker knapperig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik plukte ze wel snel en liet ze niet zo dik worden, want die dikke smaakte inderdaad bitter, zeg maar de maat voor zure bommen.
Maar er zijn zeker erg veel soorten en die zullen allemaal wel wat of veel verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het is een nachtschade dus altijd oppassen.