Welk tijdstip is het best om yoghurt te eten?

Welke gunstige eigenschappen worden yoghurt toegeschreven, en wanneer consumeer je je yoghurt het best? Ik zoek een specifiek antwoord zoals bvb voor eten, na eten, in de ochtend op nuchtere maag, 's avonds voor het slapengaan, tussendoor, ... (Magere) yoghurt, gezoet met Stevia, een suikervervangend middel, is meestal mijn ontbijt en hetgeen wat ik voor het slapengaan eet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.2K

Het beste antwoord

Nou...

Zelf vind ik dat yoghurt een zeer voedzaam en gezond levensmiddel is, maar het is maar de vraag of het écht zo bijzonder goed is voor de gezondheid zoals wij altijd dachten.

Deze week nog, voor de derde keer op rij, heeft de Europese Agentschap voor de Voedselveiligheid (EFSA) de argumenten van de zuivel fabrikanten ongegrond verklaard (of althans onvoldoende wetenschappelijk bewezen), die ze aangedragen hadden om claims te mogen voeren op hun producten. Zie de 1e link.
In gewoon Nederlands betekent dat de fabrikanten van o.a. yoghurt, yakult, en dergelijk, geen teksten op hun etiketten mogen plaatsen in de trant van "Goed voor je spijsvertering", of "Bevordert de ontwikkeling van een gezonde darmflora", enz.
Zelfs met alle miljoenen die fabrikanten zoals Danone of Nestlé hebben geïnvesteerd in het bewijzen van deze effecten, is het niet gelukt om dit hard te maken met wetenschappelijke argumenten. Opvallend!

Maar goed, feit blijft dat yoghurt een uitstekende bron van voedingsstoffen is: hoogwaardige eiwitten, vitamines en mineralen. Het is ook licht verteerbaar, geschikt voor mensen met lactose intolerantie en makkelijk te combineren in allerlei gerechten.
Maar je moet ook niet te veel eten!

Je hoort dat zuivel de opname van ijzer bemoeilijkt, en dat is inderdaad waard. Dat komt door de hoge concentratie calcium in het eiwit (caseïne) Maar veel andere levensmiddelen hebben precies hetzelfde effect (spinazie of eieren, bv), en het effect van zuivel is niet eens zo groot. Ter compensatie, zuivel is een uitstekende bron van vitamine B12 die erg belangrijk is voor een correcte metabolisme van ijzer. Als je maar een beetje gebalanceerd eet, hoef je je geen zorgen te maken over een tekort aan ijzer omdat je yoghurt eet. Maar toch is het goed om te weten... :-)

Het moment van de dag waarop je je yoghurt eet is écht niet zo spannend. Wat je binnen krijgt wordt toch door je lichaam verteerd (zeker yoghurt!) en verbruikt.
Sommige studies beweren dat tijdens de vertering van zuiveleiwitten endorfines worden geproduceerd (=rustgevend en goed om lekker te slapen) Andere studies ontkennen dat. Doe maar wat je zelf prettig vindt!

Blijkbaar eet je magere yoghurt: minder calorieën en dierlijke vetten, die toch niet zó slecht voor je gezondheid zijn, hoor... maar heb je zoetstoffen nodig? Ik weet dat stevia nu de nieuwe hip is, maar wordt daardoor gezonder dan dezelfde yoghurt met een beetje rietsuiker of honing?

Dus je mag het zelf bepalen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor uw uitleg! :)

Andere antwoorden (3)

Er zijn eigenlijk alleen maar goede eigenschapen van yogurt, behalve dat je er dik van kan worden :p

Het beste eet je dit s'morgens, zodat je lichaam alle bruikbare stoffen goed kan verbranden. Dus tijdens het ontbijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je lichaam die 'bruikbare' stoffen 's avonds niet kunnen verbranden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook, maar een feit is dat het s'morgens beter is aangezien je dan meer tijd hebt om te verbranden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer tijd...? Hoezo meer tijd?
Wat je 's avonds in je slaap niet verbrandt wordt door je lichaam opgeslagen en de volgende dag verbruikt. In mijn geval heb ik -gezien de gemiddelde levensverwachting- nog een jaar op 40 om de avondmaaltijd die ik over een klein uurtje ga eten te verbranden. Tijd genoeg zou ik zeggen!! (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is dat een FEIT Rena? Mag je de rest van de dag niets meer eten ofzo en wat dan nog? Heb je enig idee hoeveel energie je al slapende verbruikt? LOL Gabi, wat ga je eten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met meer tijd bedoel ik dat vanaf s'morgens tot het punt je naar bed gaat, langer is dan waneer je het eet na een avondmaal. Daarom is het ook meteen een feit. Ook neem ik aan dat het gezonder is omdat je dan een goede bodem voor de rest van de dag hebt, wat overigens niet betekend dat je verder niets meer hoeft te eten ;) S'morgens en s'middags, in tegenstelling tot s'avonds span je je meer in voor activiteiten als school of werk. S'avonds is het vaker bankhangen@lamballen.hangmat ;) Ik zeg niet dat het s'avonds niet gezond is, yoghurt blijft gezond, maar s'morgens eten is beter. Ik weet niet hoeveel energie je verbruikt als je slaapt, maar dat kan nooit meer zijn dan waneer je wakker bent, of iig iets aan het doen bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat denk je dat er gebeurt na het avondeten en in je slaap? Lees je dan niet wat Gaby zegt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even nuanceren...
'tuurlijk heb je een goede ontbijt nodig om te kunnen functioneren overdag! En 'tuurlijk is het niet gezond om naar bed te gaan 10 minuten nadat je een half gebraden varken met krieltjes en 1,5 liter yoghurt hebt veroverd.
Maar wat ik bedoel is dat het eten van yoghurt 's avonds precies evenveel energie oplevert als dezelfde yoghurt 's ochtends, en die energie ga je sowieso toch verbruiken.
Onze lichamen zijn geëvolueerd om zo min mogelijk energie te verspillen, dus wat je niet meteen gebruikt wordt keurig netjes opgeslagen als snel inzetbaar glycogeen in je lever en spieren, of als vetrolletjes voor de lange termijn in diverse lichaamsdelen. Mijn vegetarisch gerecht met geitenkaas van gisterenavond ga ik dus straks verbranden als ik 45 minuten ga zwemmen... en uiteraard ook mijn ontbijt van zojuist bestaande uit... inderdaad: yoghurt met muesli!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rena: je verwart aannames met feiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hippo, waarom kun jij het in zo weinig woorden uitleggen wat Gabi en ik in nog geen duizenden kunnen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He's good!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat jullie het al zo goed geanalyseerd hadden :-)
Het maakt niet zo veel uit wanneer je je yogurt eet.
Het is namelijk een heel licht verteerbaar soort eten.

In yoghurt zijn twee specifieke levende fermenten aanwezig, namelijk: de Streptococcus thermophilus en de Lactobacillus bulgaricus.
Alleen de melk die gefermenteerd is, met deze twee unieke stoffen, Streptococcus thermophilus en de Lactobacillus bulgaricus, waarbij hij van voldoende hoeveelheid aanwezig moet zijn, mag yoghurt worden genoemd.
Als er teveel of te weinig van één van bovenstaande stoffen in zit, dat wordt het gefermenteerde melk of gefermenteerde melkdrank genoemd.

Maar het is zo dat yoghurt makkelijker te verteren is dan melk, dit komt door de werking van beide bacteriën in de yoghurt. Yoghurt bevordert de vertering van lactose of melksuiker bij personen met melkintolerantie. Dat niet alleen, want het versnelt ook de maaglediging en stimuleert de darmtransit. En als laatste ondersteunt yoghurt het werk van de darmflora. Deze is onmisbaar voor een goede gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik draai het om, het enige moment op de dag dat je beter geen yoghurt kan eten is direct na de maaltijd. Net als andere zuivel, benadeelt het de opname van ijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een bron van Nelly?
Want zoals zoveel mensen eten wij wel graag een bakje vla of yogurt na het eten.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is waar: calcium, in relatief grote hoeveelheden aanwezig in zuivel, heeft een nadelig effect in de opname van ijzer.
Maar dat effect is écht zeer klein, zeker voor een volwassen mens die maar een beetje gebalanceerd eet. Anders zouden alle baby's die niets anders eten dan melk een ijzer tekort hebben.
Check even deze link (in het Engels) voor een betrouwbare wetenschappelijke bron die bevestigt dat het fenomeen bestaat, maar dat behalve in zeer specifieke gevallen geen enkel gezondheidseffect heeft:
http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FNRR%2FNRR13_02%2FS0954422400000706a.pdf&code=144540da69f1f795d36eebf438633b36 Overigens, zoals ik in mijn antwoord aangeef, andere levensmiddelen hebben een veel sterkere invloed in de opname van ijzer, zoals b.v. nitraatrijke groente (spinazie, rucola...) of eieren. Een als compensatie, zuivel is een uitstekende bron van vitamine B12, die erg belangrijk is voor een correcte metabolisme van ijzer, en met name voor vegetariërs veel eerder een probleem dan een tekort aan ijzer. Met andere woorden: het valt reuze mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nelly, omdat je reacties niet kunt plussen! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik niet Moolkeesje...
In mijn reactie zeg ik eigenlijk dat het niet veel uitmaakt op welk moment van de dag yoghurt wordt gegeten, en dat is niet helemaal wat Nelly suggereert (hoewel ze volkomen gelijk had over de verminderde opname van ijzer), en tóch geef je een plus...?
Het is een vrij land, maar ik vind het een beetje raar... :-) In ieder geval ben ik blij dat je mijn reactie waardevol vond, en als je deze wilde plussen, dan had je ook mijn antwoord kunnen lezen, want daar staat het gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Gabi, je snapt het niet, omdat deze reactie voor nelly is bedoeld, naar aanleiding van haar reactie op MIJN vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, sorry, verkeerd begrepen!!!!!! :-P Neem het mij vooral niet kwalijk !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Xibel
Tot nu toe is nog nooit bewezen dat de bacteriën uit de yoghurt de darmen kunnen koloniseren, laat maar staan dat ze een positief effect hebben. Wel zullen een paar bacteriën levend de darmen bereiken, maar op den duur worden ze toch weggeconcurreerd door je normale darmflora. Over het effect van zuivel op de kans van nierstenen in relatie tot de opname van oxalaten heb ik niets gelezen. Heb je misschien een bron?