vruchten suikers en met name druiven suikers. deze worden direct na inname in het bloed opgenomen en worden daarom ook wel snelle suikers genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snelle suikers zijn die snel in het bloed opgenomen kunnen worden. Zoals dextrose bijvoorbeeld...

Toegevoegd na 2 minuten:
Snelle suikers (eenvoudige suikers)

Deze snelle suikers worden snel opgenomen en zorgen voor een hoge bloedsuikerpieken en diepe dalen. Hierdoor neemt de behoefte aan deze suikers ook steeds mee toe. Spreekt voor zich dat het niet echt goed is zo veel van deze snelle suikers binnen te krijgen. Is het niet voor het toenemen van het lichaamsgewicht dat is het sowieso niet goed voor de tanden.

Je ziet bij intensieve sport nog wel eens dat men na het sporten dit soort suikers tot zich neemt en dat is bewust om snel weer op een normaal niveau uit te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik neem inderdaad wel eens een handje suikerklontjes na een zware wedstrijd. Soms is mijn bloedsuiker na de wedstrijd zo laag dat ik me slap voel en loop te trillen. Een paar suikerklontjes erin, en het probleem is binnen een paar minuten verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en nog sneller werkt het als je druivensuiker (=glucose) neemt, dan werkt het binnen een paar seconden! Suiker (sacharose) is een disacharide, bestaande uit glucose en fructose die onze lichaam niet direct kan gebruiken. Het moet eerst door de maag, dan komt het in je duodenum in contact met de enzyme sacharase (of sucrase) die door de villi van je dunne darm wordt aangemaakt en de sacharose kan splitsen... en dan pas kan het opgenomen worden in je bloed!!
Snelle suikers zijn suikers die vrijwel meteen worden afgegeven aan je bloedbaan. Daardoor verhoogt de hoeveelheid glucose (bloedsuiker) in je bloed. Dit heeft weer tot gevolg dat de alvleesklier een hormoon, genaamd insuline, produceert dat tot doel heeft je bloedsuiker te stabiliseren door deze omlaag te brengen.
Het betreft: gewone suiker, fructose, dextrose, sacharose, invertsuikersiroop, rietsuiker, maissiroop, rijstsiroop, dadelstroop, tarwestroop en agavesiroop.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sacharose, net zoals alle andere disachariden, is geen snelle suiker, of althans niet zo snel als glucose, fructose of invertsuiker. Suiker (sacharose) is een disacharide, bestaande uit glucose en fructose die onze lichaam niet direct kan gebruiken. Het moet eerst door de maag, dan komt het in je duodenum in contact met de enzyme sacharase (of sucrase) die door de villi van je dunne darm wordt aangemaakt en de sacharose kan splitsen… en dan pas kan het opgenomen worden in je bloed!! Monosachariden zitten na inname binnen enkele seconden in je bloed, disachariden na enkele minuten.
Misschien zou je onderscheid moeten maken tussen snelle en super-snelle suikers. Geen - van mij hoor! ... maar ook geen +'je :-)
Alle levende cellen hebben glucose nodig om te kunnen verbranden met zuurstof. Dit levert biochemische energie in de vorm van ATP.

Planten maken glucose (C6H12)6) m.b.v. zonlicht uit CO2 en H2O en bestaat daarom uit, C (Koolstof), , H (waterstof) en waterstof.

Organismen zonder bladgroen zijn afhankelijk van andere organismen om aan glucose te komen. Dat kan door glucose op te nemen, of andere suikers, maar ook vetten kunnen via een omweg verbrand worden.

Er zijn meer typen suikers, die allemaal bestaan uit een bepaald type verbinding van koolstof-, waterstof- en zuurstofatomen waarbij de waterstof- en zuurstofatomen in een verhouding 2:1 voorkomen.

Glucose is een enkelvoudige suiker die meteen in het bloed kan worden opgenomen en worden verbrand. Dat geldt ook voor druivensuiker (fructose of glucose), maltose, galactose.

Tafelsuiker (Kristalsuiker) is een disacharide (di =2) en bevatten dus 2 monosachariden. Om die suiker te kunnen opnemen moet de disacharide in twee stukken worden geknipt. Dat gebeurt met een enzym heel snel, maar tafelsuiker wordt dus iets minder snel opgenomen dat druivensuiker.

Er zijn ook suikermoleculen met hele lange ketens, zoals zetmeel in graan, noten of spagetti e.d. Deze lange ketens moeten eerst in stukken worden geknipt tot er monosachariden over zijn.

Kortom: Hoe langer de suikerketens, hoe langer het theoretisch duurt om opgenomen te worden. Door het direct eten van fructose of glucose kan dit snel verbrand worden. Bij ernstig suikertekort (lage glucosespiegel) moet je ook wat suiker nemen, maar dat kan ook tafelsuiker zijn. Het opnemen van een monosacharide gaat nauwelijk sneller dan een discaharide. En als je een banaan eet met veel zetmeel is dat ook binnen een minuut of 10 omgezet in monosachariden en in het bloed opgenomen.

Voor sommige organismen is een dieet van pure suiker pure noodzaak. Ze prikken hun snuit direct in een plantenvat dat suiker afvoert. Voor mensen is het nuttigen van veel suiker niet zo gezond omdat de bloedsuikerspiegel dan teveel kan schommelen. Een beetje suiker na sporten kan geen kwaad, maar je kunt dan beter vooraf of anders daarna een banaan eten of een appel. Dan krijg je wat langzamere suikers binnen, maar ook nog vitaminen en andere nuttige stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dát is het juiste antwoord!! +