De eerste pepernoten werden in de Middeleeuwen gebakken door de kloosterlingen. In die tijd waren specerijen als anijs en peper nieuw voor westerlingen en men ging ermee experimenteren. Van oorsprong bevatten pepernoten dan veel peper en honing. Men dacht in die tijd dat peper en honing werkten als Cupido, die een pijl schoot om de liefde te laten opbloeien. Omdat de specerij peperduur was, werd dit alleen bij feestelijke gebeurtenissen gebruikt, zoals bij een huwelijk. Tegenwoordig is Sinterklaas de feestelijke gebeurtenis om deze nootjes te strooien.

Symbool voor vruchtbaarheid

Sinterklaas
Tot nu toe hebben de kruidnoten in dit verhaal niets te maken met Sinterklaas. Daarvoor gaan we naar een legende met de heilige Sint Nicolaas, waar het zogenaamde strooigoed vandaan komt. Vroeger mengde men de pepernoten met muntstukken, naar aanleiding van deze legende: Sint Nicolaas kwam drie meisjes tegen, wier vader de bruidsschat niet kon betalen en zijn dochters dwong de prostitutie in te gaan. Sint Nicolaas kwam te hulp en wierp ze munten toe, waarmee ze hun bruidsschat konden betalen. Tegenwoordig worden de kruidnoten niet meer vermengd met munten, maar met suikergoed. Accepteren de kerels van tegenwoordig een pond strooigoed als bruidsschat? Of een kilo chocolade kruidnoten? De liefde komt immers van de chocolade!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zie ook een ander soort vraag hierover.

http://www.goeievraag.nl/vraag/kruidnoten-tegenwoordig-pepernoten-genoemd.29868