Waarom vinden we ongezond eten toch zo lekker?

En waarom is gezond eten niet het lekkers?Dat zou toch veel handiger zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ja, daar zit ik me al dagen het hoofd over te breken. Maar eigenlijk is de verklaring heel simpel :

Eten dat we uitgesproken lekker vinden, is eten waar evolutionair gezien moeilijk aan te komen was. Die enkele keer dat het beschikbaar was, moest je dus zien dat je er zo veel mogelijk van binnen kreeg. En dat was vet. Vet eten is hardstikke goed voor ons, zolang je het maar heel af en toe binnenkrijgt. Verzadigd vet met mate. En transvet helemaal niet ; dat komt in de natuur ook eigenlijk niet voor.

Zout is weer een ander verhaal ; natuurlijk was daar vroeger ook moeilijker aan te komen dan nu, maar zout is ook nog eens behoorlijk 'verslavend'. Je lichaam went er heel snel aan, en al ver vóórdat we het niet meer lekker vinden, is de hoeveelheid al verre van gezond.

En dan zoet. Dat schijnt terug te voeren te zijn op de smaak van moedermelk, maar ook fruit (dat een groot deel van ons natuurlijke men uitmaakt) is zoet. En zoet vinden we lekker ,dus nog zoeter vinden we nog lekkerder, zelfs als het geraffineerde suiker is die het predikaat voedsel eigenlijk helemala niet verdient.

Dus in een wereld zonder schaarste moeten we het zien te redden met een lichaam dat op tijdelijke tekorten, schaarste en inspanning is ingesteld. Petje af voor iederene die het wel kan.

Natuurlijk verschillen persoonlijke voorkeuren, zo kun je best sommige zoete, vette of zoute dingen niet lekker vinden en gezonde wel (eten is ook een emotioneel gebeuren), maar over het algemeen verklaren deze drie dingen waarom we juist 'ongezonde' dingen (die voornamelijk ongezond zijn door de hoeveelheid en de bewerking) zo vreselijk lekker vinden.

...en nu moet ik zien dat ik die 60 kilo 'collateral dammage' er ook weer vanaf krijg.....:-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat ze bij ongezond eten allemaal rotzooi zoals suiker toevoegen.

En gezond eten zoals fruit,groente vindt ik wel lekker maar is niet geschikt als snack.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een kroket niet lekker.
Andijvie wel...

Dus is niet per definitie zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongezond eten heeft een 'gemakkelijke' smaak. Dat kan zelfs verslavend werken.

Maar echt lekker dat is niet per se ongezond, het is gewoon de kunst om de goede smaken en geuren bij elkaar te brengen in een gerecht. Het kost alleen tijd en aandacht, want inderdaad: op rauwe worteltjes ben je snel uitgekeken als dat het enige is wat je 'snackt'.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar vreemd genoeg raak je op ongezonde dingen nooit 'uitgesnacked'.
Dat komt vanuit een oerbehoefte. Veel vet eten hadden we in premature tijden nodig om in leven te blijven.
Zeker als er strenge winters waren, was een buikje hebben een voordeel.
Daarom zit het zo diep verankerd in onze genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet is lekker smeuig in de mond, daar houden we van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook deels aangeleerd. Als worteltelers net zo hysterisch reclame zouden maken voor hun product als snoepfabrikanten doen en als je van mama maar één worteltje per dag mag, terwijl er omgekeerd bij snoep alleen maar wordt gehamerd op hoe gezond het is, dan zou de aantrekkingskracht van worteltjes veel groter zijn.