Een tuinerwt is hetzelfde als een doperwt. Hij heeft alleen iets langer gegroeid en daarom wil de consument hem hier niet als doperwt benoemen. In o.a. Engeland is men gek op tuinerwten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ene erwt is de andere niet. Is hij vers en groot, dan heet deze een doperwt. Komen de groene bolletjes uit de vriezer, dan heten ze gewoon tuinerwten of groene erwten. Dan zijn er ook nog kikkererwten en de hip klinkende sugar snaps. Er zijn zoveel soorten, dat het de supermarktbezoeker groen voor de ogen ziet. Daarom duikt de Keuringsdienst van Waarde in de erwten. Waarom is die doodgewone erwt zo ingewikkeld geworden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat jij het filmpje kan zien, via de iphone niet.
Anders zeg het even
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1112913 Is het filmpje
Alle erwten (uit een moestuin) zou je tuinerwten mogen noemen. Een tuinerwt is, als soort of rasbeschrijving, onzinnig. Er worden heel wat erwten onderscheiden, van peultjes of sugar snaps, waarbij eigenlijk nog nauwelijks erwtvorming is tot grauwe erwten of kapucijners. De doperwt (een soort erwt), waarvan ook veel rassen of cultivars zijn, behoort ook in dat spectrum. Maar als je peultjes zou laten doorgroeien en de erwten oogst, tja, zou je ze dan tuinerwt kunnen noemen?

Alle erwten zijn tuinerwten, maar niet alle tuinerwten zijn ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van die dingen. Historisch gezien geeft men, al dan niet streek of zelfs familiegebonden, allerlei namen aan groenten die anders zijn dan de rasnamen. Maar ook zaadhandelaren doen dat. Ze verzinnen een naam.
Zo had Vreeken eens zaad van Hoorn des Overvloeds - een 1:1 vertaling uit het Engels, terwijl het in Nederland een paddenstoel is. Ook wel doodstrompet. (En dat is weer vertaald uit het Frans: trompette de la mort.) Vreeken's Hoorn des Overvloeds was een kruidachtig gewas dat hij in Nederland introduceerde. Peter Bauwens heeft de streepjesbiet, die door de hele wereld chioggiabiet wordt genoemd. Dan vraag ik mij af, waarom? (Ik moet het hem dan ook nog eens vragen :-) ) Er zijn wel officiële rassenlijsten en helaas doen velen maar wat.
Doperwten en tuinerwten zijn beide peulvruchten, maar er zijn enkele belangrijke verschillen tussen deze twee. Doperwten zijn kleinere, rondere en zoetere erwten die vaak vers worden gegeten. Ze hebben een dunne, zachte buitenste laag die gemakkelijk kan worden geopend en zijn meestal verkrijgbaar in peulen. Tuinerwten zijn daarentegen groter, minder zoet en hebben een taaie buitenste laag die niet eetbaar is. Ze worden vaak gebruikt in conserven (lang houdbare producten) en zijn verkrijgbaar in verse, bevroren of ingeblikte vorm. In de keuken kunnen doperwten en tuinerwten op vergelijkbare manieren worden gebruikt. Doperwten zijn heerlijk in salades en bijgerechten, terwijl tuinerwten goed werken in stoofschotels, soepen en andere gerechten waarbij de textuur belangrijk(er) is.
een jaar geleden