kun je karwijzaad eten die al 13 jaar over de datum is?

voor een recept heb ik karwijzaad nodig, toevallig hadden we dit nog in de kast liggen maar op de houdbaarheidsdatum staan 1999! heel oud dus,
maar kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Powergen
12 jaar geleden
Is het zo'n grote moeite om morgen (en anders dinsdag) ff naar de supermarkt een potje te halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al dertien jaar geen karwijzaad eet, zie ik nu geen reden omdat ineens wel te doen....kun je 2025 dezelfde vraag weer stellen.... Gewoon zonder karwijzaad, jij proeft het verschil echt niet hoor....

Antwoorden (3)

Het hangt helemaal af van de wijze waarop het is bewaard.

Gedroogd zaad kan schimmelen en er kan ook ongedierte in zitten. De smaak zal teruglopen en de kiemkracht (maar met dat laatste heb jij niets te maken in dit geval).
Om te zeggen dat het 10-15 jaar bewaard kan blijven, is een algemeenheid waar je niets mee kunt. Bij contrôles in drogisterijen, heb ik hele potten met kruiden op eigen gelegenheid zien wegwandelen, zoveel ongedierte als er inzat.
12 jaar geleden
Het heeft weinig zin om het na zo lange tijd nog te eten want er zal kraak nog smaak aanzitten. Dit is vaak al het geval als ze pas enkele maanden over datum zijn. Daarom moet je eigenlijk alle specerijen regelmatig vervangen na een tijd. De geur en de smaak verminderen dan snel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Misschien heb je wel komijnzaad? Dit heeft ook een kruidige, anijsachtige smaak. Karwijzaad is alleen sterker,
scherper en minder bitter dan komijn. Van komijn moet je dus zeker 2 keer zo veel gebruiken dan karwij.
amc
12 jaar geleden
als het niet beschimmeld is, eet smakelijk. maar nieuw kopen is veiliger en ook niet duur.