Is zoetstof net zo ''slecht'' voor je als echt suiker?

Als je zoetstof neemt (bijvoorbeeld stevia) registreren je hersenen het gewoon als zoet en zullen gewoon insuline aanmaken.

http://detoxenzo.nl/index.php/artikelen/71-let-op-voor-foute-stevia.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoi HamKaasTostie Ik heb je link gevolgd, en mijn indruk, maar dat is mijn persoonlijke indruk, is dat de gehele site behoorlijk scheef en radicaal is in de meningen die daar geuit worden. En ik gebruik het woord "meningen", niet "informatie". Maar goed, nogmaals: dat is ook mijn mening... voor zo veel het waard is... Suiker, ook geraffineerd, is in principe niet slechter (of beter) dan welke andere levensmiddel of ingrediënt dan ook, inclusief (on)geraffineerde suikers of toegestane zoetstoffen. Het is een kwestie van het juiste balans vinden tussen behoefte en inname. Wel is het zo dat bepaalde stoffen een grotere "aantrekkingskracht" hebben, en in deze groep zitten sowieso de suikers en vetten. En dat is ook logisch, omdat ons lichaam is door miljoenen jaren evolutie geselecteerd om zo veel mogelijk energie op te nemen, als reserve voor tijden van schaarste. De manier waarop de evolutie dit voor elkaar heeft gekregen is door de smaak van zoet en vet als plezierig te doen ervaren door onze hersens, met als gevolg: wij eten graag zoet en vet. Als je erg gewend raakt aan altijd zoet eten, dan is er een grotere kans dat je uiteindelijk te veel suikers eet (en dat kan obesitas, diabetes, en andere problemen veroorzaken) of 'verslaafd' raakt aan zoetstoffen. Zoetstoffen zullen je niet dik maken, maar hun veiligheid als ingrediënt is bepaald op basis van gemiddelde innames. Als je écht te veel hiervan eet, dan is er een kans dat je nadelige effecten gaat ervaren. Maar hoe dan ook, de wettelijk toegelaten dosering van zoetstoffen is heel erg aan de veilige kant, dus ik zou me niet zo druk hierover maken. In ieder geval: suiker, stevia, aspartaam, sacharine... alle zoete stoffen (=zoetstoffen), worden door je hersens als "zoet" gezien. Je tong is alleen de 'sensor' van je hersens, die het zoete ervaren. Maar dat heeft niets te maken met de aanmaak van insuline. In je bloed is er altijd (tenzij je diabetisch bent) een redelijk stabiel glucoseniveau. Glucose is belangrijk voor talloze metabolische processen en onmisbaar voor het functioneren van je hersens. Pas op het moment dat de glucose uit je eten door je dunne darm in het bloed wordt opgenomen, zal de glucose gehalte in je bloed toenemen, en extra insuline aangemaakt worden. De glucose wordt hierdoor in je spieren en lever opgeslagen als glycogeen, tot het moment dat het nodig is. Niets mis mee: zo hoort het te werken!

Het is tot nu toe bekend dat geraffineerde suiker, slecht is voor onze gezondheid. Het bruinere rietsuiker is minder ongezond, maar is nog steeds suiker. Stevia is de zoete stof uit een plant, maar is geen suiker, dus heeft het ook niet de nadelen van suiker. Natuurlijk zijn er op internet ook zogenaamde stevia zoetstof in de handel, die mogelijk ook nadelen hebben voor onze gezondheid, door bepaalde vulstoffen. Andere zoetstoffen hebben inmiddels ( wel omstreden) een slechte naam gekregen vanwegen hun nadelige invloed op onze gezondheid. Zoals het overbekende aspartaam, dat je in heel veel frisdrank , karnemelk en yogherd drankjes tegen komt. Verwacht wordt, dat de aspartaam nu snel vervangen gaat worden door de stevia. Mogelijk dat in de toekomst ook de stevia vervangen gaat worden door andere plantaardige zoetstoffen, die mogelijk beter zijn.

De familie van de suiker, sacharose genaamd, bestaat uit 3 grote families: de monosaccharide, de di-saccaride en de polysaccharide. Voorbeelden van polysaccharide zijn zetmelen die je vindt in aardappels. Voorbeelden van di-saccharide is suiker. Voorbeelden van monosaccharide is stevia, honing en fructose (vruchtensuiker). Je lichaam breekt dit door verschillende enzymen af. Het komt dan in je bloed als glucose. Dat is wat je nodig hebt voor energie, voeding voor je hersenen enzovoort. Verschillende onderzoeken zeggen dat aspartaam slecht voor je is. Er zijn ook onderzoeken die zeggen dat aspartaam in kleine hoeveelheden absoluut niet schadelijk is. Aspartaam is overigens een chemische zoetstof en wordt niet als zoetigheid herkent door je lichaam. Over stevia zijn de meningen ook verdeeld. In bepaalde landen mag stevia niet verkocht worden omdat het niet als veilig wordt beschouwt dit te consumeren. Het aanmaken van insuline is overigens niet slecht. Je lichaam doet dit zodat de glucose omgezet kan worden naar onder andere glycogeen. Hier worden je vet- en spiercellen uit opgebouwd. Gewoon gezond dus. Ongezond wordt het pas als je de suikerconsumptie te hoog hebt en het glycogeen alleen nog maar kan worden omgezet in vet. Dus op je stelling: "Is zoetstof net zo "slecht" voor je als suiker". Is mijn antwoord nee, het is wat anders als je te veel binnen krijgt.

Suiker is niet slecht. Het wordt in je lichaam voor vele doeleinden gebruikt, oa. als brandstof (je hersenen lusten niets anders) en als adreslabel bij het transport van in de cel gemaakte stoffen. Hersenen hebben geen invloed op de insulineproductie. De eilandjes van langerhans in de pancreas gaan insuline produceren als een te hoge suikerspiegel wordt geconstateerd. Dat heeft niets met een zoete smaak te maken.

Suiker is op zich niet slecht maar meer dan een zeer bescheiden gebruik is wel slecht voor je gezondheid. De ruime consumptie van geraffineerde koolhydraten is de belangrijkste oorzaak van vele welvaartsziekten. Je hersenen hebben, zoals in een ander antwoord vermeld, wel glucose nodig maar die hoef je niet per se met je eten naar binnen te krijgen. Je lichaam kan glucose maken uit eiwitten en vetten, gluconeogenese. Of zoetstoffen een insulinerespons veroorzaken is nog niet helemaal duidelijk. Wel dat je met het gebruik van zoetstoffen een groter risico loopt op overgewicht, domweg omdat je gewend blijft aan een zoete smaak. Zodra stevia toegestaan was op de Nederlandse markt verscheen de zoetstof in verschillende vormen. De druppeltjes zijn de meest zuivere vorm maar er zijn ook varianten die lijken op gewone suiker. Daar zit echter maar weinig stevia in en bestaan voor het merendeel uit suikers zoals maltodextrine. Die druppeltjes zijn wat moeilijker te doseren maar zo'n kunst is dat nu ook weer niet. Bij gebak moet je experimenteren als je zoetstof wilt gebruiken omdat de gebruikelijke suiker invloed heeft op de structuur.

Zoetstof is zelfs nog slechter, hier is zelfs een heel programma op tv geweest (ben even de naam vergeten) maar zoetstof bevat veel kankerverwekkende stoffen, eigenlijk zou het zelfs niet gefabriceerd mogen worden suiker is dus zeker beter

Nee zoetstof is niet net zo slecht maar nog veel slechter dan suiker, zie bovenstaande antwoord. Hebben mijn vorig gegeven antwoord verplaatst.

Suiker is een van de schadelijkste producten voor ons lichaam. Het kent geen enkel gezond effect. Behalve dan dat wij het lekker vinden en daardoor zeer verslavend werkt. Het bevat geen vitaminen of mineralen, geen lichaamsopbouwende eiwitten of essentiële vetzuren. We weten dat suiker in taart, koekjes, toetjes, ijs en frisdrank zit. Waar we ons minder van bewust zijn is dat suiker in de meeste voorverpakte en geconserveerde voedsel verwerkt wordt zoals bijvoorbeeld in groenteconserven en sauzen. Hoe meer suiker we eten, hoe meer we problemen creëren met betrekking tot onze gezondheid ook in onze botten. Geraffineerde witte suiker bemoeilijkt ook de absorptie van calcium en magnesium en draagt hierdoor nog meer bij tot het ontstaan van osteoporose. Suiker kan bovendien leiden tot hypoglykemie, diabetes, hartklachten, het stimuleert de groei van bacterien (o.a. tandbederf) en schimmels en veel andere welvaartsziekten. Suiker bevordert calciumverlies via de urine, wat kan leiden tot versnelde botontkalking. Zoetstof heeft ook het nadeel dat door veelvuldig gebruik hiervan de afgifte van insuline wordt verhoogd waardoor er verwijdering van suiker in de bloedstroom plaatsvindt en het wordt opgeslagen als vet. Stevia kent deze nadelen niet en bevat bovendien vitamine A en C, eiwitten, fosfor, zink, calcium, magnesium, natrium, ijzer, rutine en kalium.

Bronnen:
Zoetstof: Mens en gezondheid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100