Hoeveel vitamines en calorieën zitten er in een blaadje sla?

Ik was sla aan het eten en was opeens aan het denken hoeveel calorieën en vitamines er in sla zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet veel,volgens mij, grotedeels water

Antwoorden (2)

Als je sla of komkommer eet dan drink je voornamelijk water. Sla en komkommer bestaan voor zo'n 95% uit water, en daar wordt je niet zo dik van.
Kcal sla = 10 tot 12 kcal per 100 gram, en komkommer nog iets minder; 8 kcal per 100 gram.
Ter vergelijking: halfvolle yoghurt 50 en speculaas 493! ;-)

Voor wat betreft de vitamines wordt het iets ingewikkelder met al die soorten. Hieronder een plaatje waar je het kunt zien, en ook vergelijken. Bron van het plaatje:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/vitamines/S/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt hoeveel calorieen en vitamines er in EEN blaadje sla zitten?

In EEN blaadje sla zitten geen calorieen. Pas bij een bak vol ga je ongeveer naar 10 calorieen.

Ook het gehalte vitaminen in EEN blaadje sla zijn van een te verwaarlozen gehalte.
Hooguit een spoortje vitamine C.
In een bak vol sla vind je zo'n 15 mg. vit. C, en een zeer kleine hoeveelheid vitamine A, B1, B2 en B11.