Het zijn 2 verschillende bereidingswijzen van een product met lever.

Voor paté wordt lever en vlees(spek) door de vleesmolen gedraaid en dan gekruid met zout, boter en/of andere kruiden goed met de machine of hand gemengd. Dan wordt het in een speciale meestal aardewerken patévorm gevuld en afgedekt met plakjes spek. Dan wordt het in de oven gegaard.

Smeerleverworst bevat relatief minder lever en vaak meer vlees. Het vlees en de lever worden 2 keer fijn gedraaid in de gehaktmolen. het deeg wordt daarna gekruid met speciale leverworstkruiden, juspoeder (vaak) uienpoeder en zout. Voor roomsmeerworst wordt er ook slagroom bij gemengd (geldt overigens ook voor roompaté).
Het deeg wordt dan verpakt in een natuurlijke- of kunststofdarm en dan te drogen gehangen op een koele donkere plaats. De worst wordt daarna gekookt op zo'n 80 graden C. en daarna in koud water teruggekoeld.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het eerste klinkt veel sjieker en is wat fijner van structuur en idd smaakt ze ook wat romiger dan leverworst.