Zijn alle light producten slechter dan gewone producten, zoals cola light enz.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je gelooft dat zoetstoffen slecht zijn.
Gewone cola met al die suiker is ook niet gezond.
Ik gebruik alleen light producten en blijf dat ook doen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Een product waarvan ze zeggen: nu met minder vet/suiker is verdacht. Ze maken niet voor niets een light versie, omdat de originele versie al slecht is.
Ik vraag mij altijd af hoe gezond iets nog is, als het zo bewerkt is in een fabriek.

Antwoorden (6)

Op zich niet. Het verschil is alleen dat in Cola Light smaakstoffen zitten en in gewone Cola suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In coca cola light zitten meer smaakstoffen. Zoals aspartaam. Aspartaam is niet bepaald goed voor je..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden ze slecht zijn? Je denkt misschien dat zoetstoffen niet veilig zijn. Hier zijn echter vele honderden studies naar gedaan. Alle onderzoeken en de kwaliteit hiervan overziend mag gesteld worden dat zoetstoffen in de huidige toegestane hoeveelheden gewoon veilig zijn.

Een ander idee is dat je door zoetstof juist meer trek in zoete dingen gaat krijgen omdat dit je insuline gehalte zou verhogen. Ook hier zijn geen duidelijke aanwijzingen voor en het evt. kleine effect weegt niet op tegen de voordelen van zoetstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola light is op den duur wel erg slecht voor je hersenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je daar bij? Vast niet uit een betrouwbare bron. Als dit echt zo was, zou er dan niet ingegrepen moeten worden in het belang van de volkgezondheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martijn Katan heeft veel voor de voedingswetenschap betekent maar was (hij is met emeritaat) in een aantal opzichten wel erg vasthoudend aan een aantal principes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over dikmakend:
http://www.afslankacademie.nl/page/3020/zoetstoffen-dik-worden.html
Onderzoek op mensen is duur en wie gaat dat betalen? De makers van zoetstoffen in ieder geval niet. Maar belangrijker, kijk eens om je heen:
Als zoetstoffen goed zouden werken, waarom zijn veel zoetstofgebruikers dan te dik? In het Engels, met goeie bronvermeldingen:
http://www.cbsnews.com/stories/2005/06/13/health/webmd/main701408.shtml
In Cola Light zit een ander soort suiker dan bij normale Cola. De soort suiker van light bevat minder caloriën, maar is op den duur erg slecht voor je hersenen. Drink dus niet te veel cola light!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke min voor je antwoord.
Ik heb hier al veel onzin antwoorden gezien maar dit slaat alles.
Mijn moeder drinkt al zo'n 25 jaar light-cola en haar hersens functioneren prima hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- voor jou, want waar baseer je dat op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?! Scheikunde docent! Precies de les voor deze vraag behandelden we dit in de klas! Chemisch bewezen
Mijn grootste bezwaar tegen zoetstoffen is dat je gewend blijft aan zoet, terwijl opgroeiende kinderen en volwassenen er voor hun gezondheid beter aan doen om andere smaken (en geuren!) te leren waarderen. Door een verlangen naar zoete dingen loop je een veel groter risico om meer suiker binnen te krijgen dan goed voor je is en dat gaat vaak zonder dat je je ervan bewust bent.

De hoeveelheden suiker, zoetstof, zout en andere smaakstoffen in fabrieksvoedsel zijn walgelijk als je een ietwat ontwikkelde smaak hebt. Doppertjes, salades, soepen en vooral sauzen zijn vaak mierzoet, voor mij een reden om zoveel mogelijk zelf te maken.

Toegevoegd na 1 dag:
Met 'ontwikkelde smaak' bedoel ik niets meer of minder dan dat je als volwassene normaal eten kunt waarderen, zoals een veelheid aan soorten groente, gewoon brood met hartig beleg etc. Instanties als MacDonalds leveren met hun assortiment in feite niets meer of minder dan een substituut voor moedermelk, vet en zoet. Daar leer je niet gevarieerd en gezond door te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Klopt, ik merk nu ook dat heel veel dingen gewoon niet lekker smaken.
Nee. Want nog los van de vraag of vervangende zoetstoffen slecht zijn of niet, zijn er ook light-producten die simpelweg minder vet bevatten dan de reguliere variant.