Mijn grootste bezwaar tegen zoetstoffen is dat je gewend blijft aan zoet, terwijl opgroeiende kinderen en volwassenen er voor hun gezondheid beter aan doen om andere smaken (en geuren!) te leren waarderen. Door een verlangen naar zoete dingen loop je een veel groter risico om meer suiker binnen te krijgen dan goed voor je is en dat gaat vaak zonder dat je je ervan bewust bent.
De hoeveelheden suiker, zoetstof, zout en andere smaakstoffen in fabrieksvoedsel zijn walgelijk als je een ietwat ontwikkelde smaak hebt. Doppertjes, salades, soepen en vooral sauzen zijn vaak mierzoet, voor mij een reden om zoveel mogelijk zelf te maken.
Toegevoegd na 1 dag:
Met 'ontwikkelde smaak' bedoel ik niets meer of minder dan dat je als volwassene normaal eten kunt waarderen, zoals een veelheid aan soorten groente, gewoon brood met hartig beleg etc. Instanties als MacDonalds leveren met hun assortiment in feite niets meer of minder dan een substituut voor moedermelk, vet en zoet. Daar leer je niet gevarieerd en gezond door te eten.