Kan er op etens- en drinkenswaren patent worden aangevraagd?

Zo ja, puur op de smaak of alleen puur qua ingrediënten? En hoeveel mag je daarvan afwijken om een nieuw patent aan te kunnen vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (2)

Nee, een patent gaat om processen, en ontwerp, niet zozeer op ingredienten.

Octrooi wordt verleend voor een uitvinding. Een uitvinding is een technische oplossing voor een probleem. Uiteraard kan het daarbij gaan om een ingewikkelde oplossing voor een moeilijk probleem. Maar het kan ook om een heel eenvoudige oplossing gaan voor een alledaags probleem. De octrooiwet eist niet dat een uitvinding ingewikkeld is. Uit commercieel oogpunt is het vaak zeer gunstig als uw oplossing eenvoudig is!

De technische oplossing voor een probleem kan diverse vormen hebben, bijvoorbeeld een apparaat, een voorwerp, of chemische stof of mengsel met een bepaalde eigenschap, een werkwijze of een combinatie daarvan. Overigens is niet elke slimme oplossing voor een probleem octrooieerbaar. Zo is bijvoorbeeld de behandeling van het menselijke en dierlijke lichaam uitgesloten van octrooiering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Octrooi kan worden aangevraagd op de meest uiteenlopende zaken, bijvoorbeeld de bereidingswijze van snoep of melkproducten. Neem maar eens een kijkje in de IPC (international patent classification). Hieronder staat een gedeelte.

Voedsel of voedingsmiddelen; Hun niet onder andere klassen vallende behandeling

A23B Conserveren, bijv. inblikken, van vlees, vis, eieren, fruit, groenten of eetbare zaden; Chemisch rijpen van fruit of groenten; Geconserveerde, gerijpte of ingeblikte producten
A23C Zuivelproducten, bijv. melk, boter of kaar; Melksurrogaat of kaassurrogaat; Maken daarvan
A23D Eetbare oliën of vetten, bijv. margarine, bak- en braadvetten of bak- en braadoliën
A23F Koffie; Thee; Hun surrogaten; Maken, bereiden of aftrekken daarvan
A23G Cacao; Chocolade; Snoepgoed; IJs
A23J Eiwitsamenstellingen voor voedingsmiddelen; Opwerken van proteïnen voor voedingsmiddelen; Fosfatidesamenstellingern voor voedingsmiddelen
A23K Diervoeders

Het octrooi op een voedingsmiddel moet aan de zelfde eisen voldoen als elk ander octrooi. Het voedingsmiddel moet nieuw, inventief en industrieel toepasbaar zijn.
Enkele voorbeelden van inventiviteit zouden bijvoorbeeld een waterijsje met alcohol of mariuana ( octrooi ) of een alcoholische drank op basis van melk en vruchtensap ( octrooi ).