Rietsuiker is van suikerriet en kandijsuiker kan van zowel riet- als bietsuiker gemaakt worden. Het verschil zit hem niet zo zeer in de ingrediënten maar in de bereidingswijze.

Om kandijsuiker te maken, wordt de suikerstroop in grote ketels verwarmd en als de temperatuur goed is, doen ze er stalen platen in, waardoor kristallen ontstaan. Dat zijn dus de klontjes kandijsuiker.
Hier een filmpje van de procedure kandijsuiker
http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/kandijsuiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kandijsuiker is een bepaalde kristallisatie methode. Rietsuiker doelt op de plant die de grondstof is.
Dus 2 verschillende, niet vergelijkbare uitgangspunten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kandij bestaat uit klontjes van gekristalliseerde suiker en wordt ook wel kandijsuiker genoemd. Kandij heeft zijn oorsprong in India en Iran.

Het wordt verkregen door in een oververzadigde warme suikeroplossing zeer langzaam grote kristallen te laten groeien op katoenen draden of houten stokjes (duurt enkele weken). Om de donkere kandijsoorten te krijgen wordt er een karameloplossing toegevoegd.

Kandijsuiker wordt voornamelijk gebruikt in koffie of thee maar ook als garnering van koek; kandijkoek. Kandijstokjes zijn stokjes vol met kandij die worden gebruikt in thee.

Rietsuiker, gewonnen uit suikerriet, verschilt in wezen niet van bietsuiker. Alleen de kleur is doorgaans donkerder. Dit komt omdat bij de productie van rietsuiker men korter centrifugeert. Hierdoor blijft een klein dun laagje donkerbruine stroop (melasse) achter op de rietsuiker, wat een lichtbruin/gele kleur geeft. Zou rietsuiker net zo lang als bietsuiker gecentrifugeerd worden, dan blijft er suiker over met exact dezelfde witte kleur als bietsuiker. Voor de gezondheid maakt het dus niet uit welke soort suiker wordt gebruikt