wat is veel koolhydraten? soms zeg je: boh daar zitten veel calorieën in, maar hoe zit dat bij koolhydraten?

Toegevoegd na 1 dag:
ik bedoel eigelijk is 15 gram koolhydraten veel voor bijvoorbeeld een koekje, of 80 gram?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat zit in voedingsmiddelen die vooral bestaan uit zetmeel. Brood, rijst, peulvruchten, deegwaren, aardappels. Maar ook in alle soorten suiker zitten koolhydraten. En die worden sneller dan zetmeel in je bloed opgenomen. Dus iets waar veel suiker in zit geeft veel koolhydraten.
Amadea
12 jaar geleden
Mensen met suikerziekten moeten altijd op de
koolhydraten passen.Mijn vrouw heeft suikerziekte
en alle artikelen die wij in de supermarkt kopen
kijken wij altijd hoeveel koolhydraten er in zitten.
Eigenlijk net zo als je op de calorieen let.
12 jaar geleden
Het koolhydraten aantal hoeft eigenlijk geen probleem te zijn. De meeste koolhydraten worden gebruikt als brandstoffen dus zal je er alleen profijt van hebben. Echter, té veel is nooit goed. De koolhydraten gaan zich dan als vet opslaan in je lichaam en een ander deel veranderd in glycogeen (wat weer wordt gebruikt bij het op peil houden van het suiker in het bloed).

Wanneer mensen zeggen ''boh daar zitten veel calorieën in, of veel koolhydraten'' is vaak omdat ze bang zijn dat ze er meteen dik van worden. Dit is echt niet het geval.

Waar je natuurlijk wel op moet letten is dat bijvoorbeeld bij een vermageringsdieet je wel naar het aantal koolhydraten kijkt, elk gram telt dan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechte koolhydraten veroorzaken een sterke stijging van de bloedsuikerspiegel. Dit noemen we hyperglycemie.

Een greep uit het lijstje met hoge Glycemische index (de slechte koolhydraten voor dieters)
Aardappel,
Cornflakes,
Chips,
chocola,
Dadels,
Dextrose,
Donuts,
Frites,
Gekookte wortelen,
Honing,
Koolraap,
Mais ,
Rice ,
Rode bieten,
Siroop,

Goede koolhydraten
Goede koolhydraten worden niet zo snel geabsorbeerd door ons lichaam waardoor de bloedsuikerspiegel gestaag stijgt, en niet met pieken. Dit noemen we Glycemie.

Een greep uit het lijstje met Lage Glycemische index, (de goede dus)
Aardbeien,
Artisjok,
Alle soorten sla,
Appels,
Bloemkool,
Broccoli,
Komkommers,
Aubergines,
Noten,
Olijven,
Pinda's,
Paprika's
Paddestoelen,
Roggebrood,
Sinaasappels,
Spinazie,
Tomaten,
Volkorenbrood,

Toegevoegd na 2 minuten:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/640-koolhydraten-en-de-glycemische-index.html